سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم مونترال در کانادا، پنجشنبه، ۲۲ اوت ۲۰۱۳ با نمایش فیلم «خانه‌ای دیگر» ساخته‌ ماتیو روآ گشایش یافت. در این جشنواره که تا ۲ سپتامیر ادامه دارد، فیلم‌های ایرانی حضور برجسته‌ای دارند. نگاهی داریم به مهم‌ترین فیلم‌های ایرانی در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم مونترال:

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح اله حجازی، با بازی حمید فرخ‌نژاد، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و پیمان قاسم‌خانی در بخش اصلی بیست و هفتمین جشنواره فیلم مونترال به نمایش درمی‌آید. این فیلم قرار بود در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، اما به سد سانسور برخورد و از شرکت در جشنواره فجر محروم شد.

monfi01

موضوع این فیلم یک خانواده سنتی ایرانی است که در گذار از سنت به مدرنیته باورها و تکیه‌گاه‌هایش را به تدریج از دست می‌دهد. رابطه بین آقای محمودی و همسرش شکننده و پرتنش است. همسر او به میانسالی رسیده و جز خانه‌داری و بچه‌داری انگیزه دیگری ندارد. در این میان آقای محمودی با دختران جوان گرم می‌گیرد و زنش را سرزنش می‌کند که بوی پیاز می‌دهد و دستی هم به سر و روی خودش نمی کشد.

هیأت انتخاب جشنواره فجر اعلام کرده بود که صحنه‌هایی از «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی که به گمان آنان بنیان‌های خانواده را به خطر می‌انداخت، باید تغییر کند.
هنگامی که این فیلم به جشنواره فیلم فجر راه نیافت، حمید فرخ‌نژاد یادداشتی در «سینمای ما» منتشر کرد. او نوشت: «خروج و عدم‌خروج فیلمی از جشنواره فیلم فجر دیگر چندان برای فیلم و سازنده‌اش مهم نیست. اینکه هر سال فیلم‌هایی با شایستگی در فهرست مسابقه جشنواره قرار نگیرند، اتفاقی عادی شده است. این خروج و حذف هم تاثیر چندانی در سرنوشت فیلم ندارد. (…) واقعیت این است که جای خالی بعضی فیلم‌ها، فقط و فقط در کیفیت جشنواره تأثیر می‌گذارد و وقتی فیلمی مثل “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” ‌ در فهرست فیلم‌های جشنواره نیست، این جشنواره است که از داشتن یک فیلم خوب محروم شده و ما هم عادت کرده‌ایم که در فصلی دیگر و شرایطی دیگر منتظر فیلم‌های خوب بمانیم.»

قرار بود این فیلم در نوروز ۱۳۹۲ اکران شود که از اکران هم به خاطر مشکلات سانسور باز ماند.

عکس: هنگامه قاضیانی و حمید فرخ‌نژاد در نمایی از فیلم

صفحه بعد:

تاج محل، ساخته دانش اقبا شاوی