در بخش «فیلم‌های اول» جشنواره فیلم مونترال که توسط هیأت داوران جداگانه‌ای ارزیابی می‌شود، نیز ۲۰ فیلم انتخاب شده که از ایران، در این بخش، «تاج محل» ساخته دانش اقبا شاوی شرکت دارد.

تاج محل

«تاج محل» اولین تجربه سینمایی بلند دانش اقباشاوی است که موضوع و حال و هوایی بومی دارد. این فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر از سد سانسور عبور کرد و نمایش داده شد. تاج محل، داستان مرد آبادانی ۶۰ ساله‌ای را روایت می‌کند که متدین و انسان‌دوست است اما به رغم میل باطنی‌اش مجبور می‌شود کاری را انجام دهد و درگیر پیامدهای آن می‌شود.

monfi02

دانش اقباشاوی و کریم نیکونظر فیلمنامه این فیلم را نوشته‌اند و تهیه‌کنندگی آن را رضا میرکریمی، کارگردان فیلم‌هایی چون «یه حبه قند» و «خیلی دور، خیلی نزدیک» به عهده داشته است. پریوش نظریه تنها بازیگر چهره این فیلم است و بیشتر بازیگران آن افراد بومی هستند.

عکس: تاج‌محل، ساخته دانش اقباشاوی

صفحه بعد:

برگریزان، ساخته علی جابر انصاری

در بخش «نگاهی به سینمای جهان» که مسابقه‌ای نیست، از ایران چهار فیلم شرکت می‌کند: «برگ‌ریزان» از علی جابر انصاری، «اینجا همه چیز خوب است»، ساخته پوریا آذربایجانی، «از تهران تا بهشت» به کارگردانی ابولفضل صفاری و «بیشتر از دو ساعت» (فیلم کوتاه) ساخته علی عسگری که پیش از این در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن هم به نمایش درآمده بود.