علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۶ شهریور در نخستین دیدار خود با اعضای کابینه دولت چهاردهم در مورد چگونگی انتخاب وزیران گفت:

«آقای رئیس‌جمهوری در این زمینه خیلی پُرکار و با تلاش وارد شدند. برای انتخاب وزیرانی که باید با ایشان همکاری کنند با بنده هم مشورت کردند.»

خامنه‌ای افزود:

«من بعضی از افرادی که می‌شناختم یا صلاحیت آن‌ها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود، تأیید کردم. بعضی‌ها را هم تأکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم و گفتم نظری نسبت به آن‌ها ندارم.»

رهبر جمهوری اسلامی درباره موافقت مجلس با اعضای کابینه نیز گفت:

«ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفقیت بزرگی است. (…) این خیلی نعمت بزرگی است. در دولت‌های گذشته گاهی تا نزدیک یک ماه یا بیشتر دولت نمی‌توانست شکل بگیرد و همه‌ی وزرا از مجلس رأی اعتماد نگرفته بودند.»

خامنه‌ای با اشاره تلویحی به جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» تأکید کرد:

«کسانی که در این انتخابات و تشکیل این دولت بعد از آن حادثه‌ی سنگین و تلخ مؤثر بودند، همه‌شان پیش خدای متعال مأجورند.»

مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۳۱ مرداد به همه وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان رأی اعتماد داد.

کابینه‌ای که مسعود پزشکیان پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد داد مناقشه برانگیز شد.

پزشکیان ۲۱ مرداد فهرست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. کابینه پیشنهادی او با اعتراض‌های برخی از اصلاح‌طلبان و افرادی که به او رأی داده بودند همراه شد. آن‌ها وزیران پیشنهادی را بیشتر به جناح‌های اصولگرا نزدیک می‌دانستند و معتقد بودند که با این چینش تغییراتی که پزشکیان وعده داده بود عملی نخواهد شد. پزشکیان اما کابینه خود را کابینه «وفاق» نامید و از آن دفاع کرد.

او در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیرانش نیز از کابینه خود دفاع کرد و گفت:

«وزرای پیشنهادی مجموعه‌ای از سلایق و جناح‌ها هستند؛ اما در اصل چشم‌انداز و سیاست‌های کلی و قانون برنامه با هم مشترک هستیم.»

مسعود پزشکیان درباره چگونگی انتخاب وزیران خود گفت:

«در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود اما وقتی می‌دیدم تفاهم نیست کنار می‌گذاشتم. برای من تفاهم مهمتر است. باهم باشیم قدرت ما بیشتر است. برای وحدت کوتاه خواهم آمد. در خصوص این افرادی که می‌بینید حداکثر تفاهم و توافق را داشتیم. با سازمان‌های امنیتی و سپاه تفاهم کردیم بعد افراد را معرفی کردیم.»

پزشکیان همچنین تأکید کرد که «همواره» از ولایت فقیه دفاع کرده و علی خامنه‌ای در انتخاب برخی از وزیران نقش داشته است. او در این‌باره گفت:

وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا دستور داد که آمد. بنده با ایشان صحبت کردم اما گفت نه، نه، نه. رفتم خدمت آقا گفتم این لیست هست. گفتم آن نیامد، همان جا تلفن را گرفت گفت پاشو بیا. می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم، آمدیم این‌جا. خانم صادق مالواجرد را اصلاً خود آقا گفتند بیاید. (…) آقای عراقچی اولین کسی بود که آقا قبول کردند. قبل از این‌که اسم وزرا بگوییم آقا ایشان را قبول کردند. نگذارید من وارد جزئیات شوم.

خامنه‌ای در دیدار با اعضای کابینه دولت چهاردهم بر «کار کارشناسی» تأکید کرد و گفت «کارشناسی را انتخاب کنید که به دنبال نسخه‌های نسخ شده خارجی نباشد». او در این‌باره افزود:

«یک نکته‌ای این‌جا وجود دارد در انتخاب کارشناس. گاهی اوقات در مواردی ته‌نشین‌های ذهنیِ غلط یک کارشناس با ادبیات کارشناسی می‌آید در میدان. با لباس کارشناسی می‌آید در میدان. آن وقت مشکل درست می‌کند. تحمیل می‌کند آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیات اخلاقی او را، تحمیل می‌کند به شما.»

او از اعضای دولت خواست تا همکارانی که انتخاب می‌کنند «جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه» باشند.

خامنه‌ای همچنین از اعضای کابینه خواست تا به سفرهای استانی بروند و «به این حرف‌ها که به شما بگویند پوپولیست و عوام‌گرا» اعتنا نکنند.

علی خامنه‌ای ۳۱ تیر در دیدار با نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به آن‌ها توصیه کرده بود که از دولت جدید حمایت کنند و به وزیران معرفی شده «فوری و فوتی» رأی بدهند. همزمان از پزشکیان هم خواسته بود وزیران «انقلابی» و «تا بن دندان معتقد به نظام اسلامی» به مجلس معرفی کند.