ملاله يوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که سال گذشته هدف گلوله طالبان قرار گرفت، به‌مناسبت ۱۶ سالگی‌اش امروز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

ملاله يوسف‌زی: من اين‌جا آمده‌ام تا از حق آموزش و پرورش برای همه کودکان دفاع کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يوسف‌زی با بيان اين‌که به طالبان اجازه نخواهد داد که وی را به سکوت مجبور کنند، از “حق آموزش و پرورش برای همه کودکان” پشتيبانی کرد.

ملاله یوسف‌زی که از حق تحصیل دختران در پاکستان حمایت می‌کرد در اکتبر ۲۰۱۲ مورد حمله طالبان قرار گرفت و به سر او شلیک شد. وی سپس برای معالجه به بریتانیا منتقل گردید و در آن‌جا ساکن شد.

وی که امروز در برابر صدها جوان و نوجوان ۱۲ تا ۲۵ ساله از ۸۵ کشور جهان؛ بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل و گوردون براون، نخست‌وزير پيشين بريتانيا سخن می‌گفت اظهار داشت: “[طالبان] فکر می‌کنند که يک گلوله می‌تواند ما را به سکوت وادار سازد اما آن‌ها شکست خورده‌اند.”

ملاله يوسف‌زی که به‌مناسبت ۱۶ سالگی‌اش در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: “امروز روز ملاله نيست، روز همه زنان، همه پسران و همه دخترانی است که فرياد خود را برای دفاع از حقوق خود بلند کرده‌اند.”

وی افزود: “من اين‌جا نيامده‌ام تا از انتقام شخصی از طالبان سخن بگويم… من اين‌جا آمده‌ام تا از حق آموزش و پرورش برای همه کودکان دفاع کنم.”

ملاله یوسف‌زی که اکنون ساکن بریتانیا است به نمادی از مبارزه زنان و دختران در راه احقاق حقوق خود تبدیل شده و از سوی نشریه آمریکایی تایم نیز جزو ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار سال انتخاب شده است.