رضا شهابی، کارگر زندانی محبوس در زندان اوین کماکان از وضعیت بد جسمانی رنج می‌برد و دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی ایران در رسیدگی به شرایط وخیم و آزادی او کارشکنی می‌کنند.

بنا بر گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی شنبه ۹ تیر، برای ویزیت پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب به بیمارستان خمینی اعزام شده است.

بر مبنای این گزارش دکتر بعد از رویت سی دی ام ار ای اعلام کرده دیسک ال چهار پاره شده و دیسک ال سه و پنج بیرون زده و به کانال نخاع فشار آورده است و هر چه زودتر نیاز به جراحی  دارد.

هم‌چنین این سندیکا گزارش کرده که پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب، نظر و تشخیص خود را مکتوب به پزشک قانونی و بهداری زندان نوشته است.

اخیراً محمدعلی بی‌طرف، پزشک متخصص بیمارستان بعد از معاینه رضا شهابی نظرش را به‌صورت کتبی چنین اعلام کرده بود: «احتمال شدید تنگی کانال نخاع و بیرون زدگی دیسک ۳، ۴، ۵ وجود دارد.»

این گزارش می‌افزاید: پزشک متخصص اعلام کرده است از آنجا که قبلا مهره چهار و پنج این کارگر زندانی جراحی شده است، این بار در جراحی باید پیچ مهره‌ها را با هم فیکس کنند که روی هم فشار نیاورند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضمن تأکید بر ناعادلانه بودن حبس رضا شهابی، که سلامت او را به‌خطر انداخته است، خواستار آزادی فوری این فعال کارگری زندانی شد.

پیش از این، رضا شهابی ششم تیر ماه سال جاری برای انجام آزمایشات و سونوگرافی از لگن به بیمارستان «رسول اکرم» اعزام شد و سپس به زندان بازگردانده شد.

او شنبه ۱۹ خرداد هم به‌دلیل «درد شدید و بی‌حسی و بی‌حرکتی انگشتان پای راست» به بیمارستان خمینی اعزام شده بود و اخیراً با توجه به درد شدید در ناحیه گردن و دست چپ و درد کمر و پای راست، درخواست پزشک قانونی کرده بود.

قرار است پرونده پزشکی او به پزشک قانونی ارسال شود تا نظریه نهایی نسبت به درمان، که ضروری است در خارج از زندان صورت پذیرد، اعلام گردد.

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در طی دو دهه گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است.

این عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در سال‌های گذشته در زمان تحمل حبس خود بارها به دلیل شرایط نامناسب زندان، عدم دسترسی به خدمات درمانی و فشارهایی که از سوی نیروهای امنیتی و مسئولان زندان بر او اعمال شده، دست به اعتصاب غذا زده و او را از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم کردند.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی رضا شهابی و گروهی از فعالان کارگری، مترجمان و نویسندگان و فعالان صنفی معلمان را اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت کردند. دستگاه امنیتی و قضایی ایران با سناریوسازی امنیتی آن‌ها را به دلیل دیدار با دو تن از سندیکالیست‌های فرانسوی که با ویزای گردشگری به تهران رفته بودند به اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم کردند.

شهابی بیش از چهار ماه در بازداشتگاه‌های ۲۰۹ و ۲۴۱ اوین در انفرادی و تحت بازجویی نگهداری شد و سرانجام دادگاه انقلاب تهران این فعال کارگری را به شش سال زندان محکوم کرد که پنج سال آن قابل اجراست.