تراب نوراللهی، رئيس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی غرب استان تهران از دستگيری فردی خبر داد که با خريد وی‌پی‌ان و فيلترشکن، آن‌ها را در سايتش به ديگران می‌فروخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نوراللهی گفت: “کارآگاهان فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران) در پی رصد و گشت‌های اينترنتی سايتی را شناسايی کردند که اقدام به فروش فيلترشکن و وی‌پی‌ان می‌کرد.”

به‌گفته وی اين فرد که “بهنام” نام دارد و ۳۵ ساله است با استفاده از اينترنت شخصی ديگر با خريدن وی‌پی‌ان از طريق سايت‌ها و وبلاگ‌های ديگر، آن‌ها را در سايت خود به فروش می‌رساند.

رئيس پلیس فتا فرماندهی انتظامی غرب استان تهران با بيان اين‌که انتشار فيلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فيبری برابر ماده ۲۵ قانون جرايم رايانه‌ای جرم تلقی شده و مجازات قانونی در پی دارد، گفت: “متهم پرونده پس از تکميل پرونده، در اختيار مراجع قضايی قرار گرفت. “

سرویس وی‌پی‌ان به کاربر این امکان را می‌دهد تا از طریق یک سرور خارجی در یک کشور دیگر به شبکه سراسری اینترنت متصل و در شبکه اینترنت به‌عنوان کاربر آن کشور شناخته شود. با اتصال به وی‌پی‌ان، بدون هيچ‌گونه فيلترينگ می‌توان از سايت‌های فيلترشده ديدن کرد.