به‌گزارش رسانه‌های بین‌المللی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر اسرائیل هدف موشک‌هایی قرار گرفت که از نوار غزه و جنوب لبنان شلیک شدند.

بنا به گزارش «تایمز اسرائیل» آژیرهای هشدار حمله‌های موشکی در جات و بقاع الغربیه در شمال اسرائیل هم‌مرز با لبنان و همچنین چندین شهرک همسایه در کرانه باختری به صدا در آمد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به شلیک موشک به سمت اسرائیل با استفاده از هلیکوپتر و تانک به پست‌های دیده‌بانی حزب‌الله حمله کرده است. همچنین چهار موشک پرتاب شده از سمت لبنان توسط پدافند موشکی رهگیری شدند و ۱۰ موشک در مناطق آزاد فرود آمدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش از خسارت‌ها یا تلفات احتمالی در حمله‌های موشکی گزارشی منتشر نشده است.

لبنان پس از مرگبارترین درگیری‌های مرزی در سال ۲۰۰۶ اکنون در تیررس درگیری‌های جدیدی قرار دارد.

بسیاری از ساکنان جنوب لبنان که چند روز پیش خود را برای برداشت زیتون آماده می‌کردند، از ترس درگیری‌های نظامی ویرانگر با اسرائیل از خانه‌های خود گریخته‌اند.

در جریان گلوله‌باران روز دوشنبه کودکان لبنانی به یک پایگاه صلح‌بان‌های سازمان ملل منتقل شدند. خشونت‌های روز دوشنبه در مرز لبنان و اسرائیل زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان گروه جهاد اسلامی که در کنار حماس در غزه می‌جنگند، از مرز لبنان به اسرائیل وارد شدند.

نیروهای اسرائیلی دو تن از شبه‌نظامیان را کشتند و یک افسر اسرائیلی نیز کشته شد، هرچند که جهاد اسلامی اعلام کرد شمار کشته‌های اسرائیل بیشتر از آن چیزی است که تل‌آویو اعلام کرده است. سپس حزب‌الله با شلیک به مواضع ارتش اسرائیل پاسخ داد، اما تلفاتی گزارش نشد.

این جدی‌ترین تنش نظامی از جنگ تابستان ۱۷ سال پیش است که در آن یک‌هزار و ۲۰۰ نفر در لبنان کشته شدند که اکثراً غیرنظامی بودند. ۱۵۷ اسرائیلی هم که بیشتر آن‌ها سرباز بودند در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.

حزب‌الله از فلسطینی‌ها حمایت کرده و گفته است که «تفنگ‌ها و موشک‌هایش» در اختیار آن‌هاست؛ با این حال حزب‌الله تاکنون جبهه دوم بزرگی را علیه اسرائیل باز نکرده است.

لبنان توان آن را ندارد که از پس جنگ بزرگ دیگری با اسرائیل برآید، زیرا چهار سال است که با فروپاشی مالی و گسترش فقر فلج شده است.

Ad placeholder

آمار تلفات بیشتر می‌شود

وزارت بهداشت فلسطین عصر سه‌شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان غزه به ۸۳۰ نفر و زخمی‌شدگان به چهار هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است. در سوی دیگر آمار کشته‌شدگان اسرائیل نیز به یک هزار و ۱۰۰ نفر رسید.

نشریه بریتانیایی گاردین نوشته است که دست‌کم یک‌هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی حماس در خارج نوار غزه کشته شده‌اند و جنازه‌هایشان در دست اسرائیل است.

در این میان دست‌کم شش خبرنگار فلسطینی به نام‌های سعید الطویل، محمد صبح، هشام النوجه، محمد الصالحی، ابراهیم محمد لافی و محمد جرغون در بمباران غزه توسط اسرائیل کشته شدند.

دو عکاس فلسطینی نیز به نام‌های نضال الوحیدی و هیثم عبدالواحد از روز شنبه ناپدید شده‌اند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) ضمن درخواست تحقیقات در این زمینه از همه طرف‌ها خواست به یاد داشته باشند که خبرنگاران غیرنظامی هستند و نباید هدف قرار گیرند.

در طول ۲۲ سال اخیر کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران قتل دست‌کم ۲۰ خبرنگار توسط ارتش اسرائیل را مستند کرده است.

محکومیت سخنان وزیر دفاع اسرائیل درباره «محاصره کامل» غزه

در همین حال یک کمیسیون سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال حاضر «شواهد روشنی» از جنایات جنگی حماس و اسرائیل از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان وجود دارد.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که «محاصره کامل» غزه توسط اسرائیل وضعیت انسانی در نوار غزه را «از قبل وخیم‌تر» می‌کند.

تورک در بیانیه‌ای گفت چنین محاصره‌ای «به طور جدی به وضعیت وخیم حقوق بشر در غزه، از جمله ظرفیت تأسیسات پزشکی برای فعالیت، آسیب می‌زند».

تورک همچنین گفت که از خبرهای مربوط به کشتارهای جمعی توسط گروه‌های مسلح فلسطینی عمیقاً شوکه و وحشت‌زده شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرد که سخنان یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در مورد محصره کامل غزه دعوت به ارتکاب جرائم جنگی است. گالانت روز گذشته گفته بود که آب، برق، غذا و سوخت به روی غزه بسته خواهد شد. او مردم غزه را « حیوانات انسان‌نما» نامیده بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سخنان گالانت را «نفرت‌آمیز» توصیف کرد.

ژنرال غسان علیان، رئیس هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولتی در سرزمین‌های اسرائیل (COGAT) نیز روز سه‌شنبه در پیامی به ساکنان غزه و رهبری حماس با بیان این‌که «ربودن، تجاوز و قتل کودکان، زنان و افراد مسن انسانی نیست و هیچ چیز نمی‌تواند این را توجیه کند»، سخنان وزیر دفاع اسرائیل را تکرار کرد و گفت: «با حیوانات انسان‌نما باید به این شکل رفتار شود. بدون برق و آب در غزه، فقط ویرانی خواهد بود. شما جهنم می‌خواستید، به آن خواهید رسید.»

بعد از ظهر سه‌شنبه اسرائیل گذرگاه رفح میان نوار غزه و مصر را هم بست.

ارتش اسرائیل در چهارمین روز جنگ اعلام کرد که جواد ابوشمله، وزیر اقتصاد حماس و زکریا ابومعمر، رئیس روابط داخلی این گروه را در حملات پهپادی شب گذشته به نوار غزه کشته است.

حماس خواستار «بسیج عمومی» جهان عرب و اسلام برای حمایت از فلسطینی‌ها در روز جمعه شد. حماس این روز را «جمعه طوفان الاقصی» خواند.

رهبری حوثی‌های یمن نیز هشدار داد که در صورت مداخله مستقیم آمریکا در غزه، آن‌ها با اقدام نظامی از جمله شلیک پهپاد و موشک پاسخ خواهند داد.

Ad placeholder

مقام حماس: ایران و حزب‌الله در حمله کمک نکردند، اما ممکن است به جنگ بپیوندند

علی برکه، رئیس اداره روابط ملی گروه حماس که مقیم بیروت است در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گزارش‌های مربوط به کمک مقام‌های امنیتی ایران در طراحی حمله حماس به اسرائیل و یا دادن چراغ سبز از سوی تهران در جلسه هفته گذشته حماس در بیروت را تکذیب کرد و گفت ایران و حزب‌الله لبنان در گذشته به حماس کمک کرده‌اند، اما از جنگ ۲۰۱۴ غزه به این سو، حماس موشک‌های خود را تولید کرده و رزمنده‌های خود را آموزش داده است.

علی برکه افزود اما اگر «غزه در معرض نبردی انهدامی قرار گیرد، متحدانی مانند ایران و حزب‌الله لبنان به جنگ خواهند پیوست».

برکه گفت حمله روز شنبه توسط پنج ـ شش نفر از فرماندهان رده‌بالای حماس در غزه برنامه‌ریزی شد و ساعت وقوع آن حتی به نزدیک‌ترین متحدان گروه نیز اطلاع داده نشده بود.

روز سه‌شنبه اسماعیل هنیه، رهبر حماس نیز گفت تصمیم و اجرای عملیات «طوفان الاقصی» کاملاً توسط فلسطینی‌ها انجام شده است.

نشست مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس

در این روز همچنین بیست‌وهفتمین نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا برای بررسی اوضاع فلسطین در پایتخت عمان برگزار شد.

بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان و رئیس این نشست در سخنانی خواستار آتش‌بس فوری میان حماس و اسرائیل، آزادی اسرای دو طرف، پایبندی به قوانین بین‌المللی و انسانی و برطرف کردن رنج فلسطینی‌ها شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت «این نشست در زمانی برگزار می‌شود که جهان شاهد لحظاتی غم‌انگیز در تاریخ خاورمیانه همراه با تشدید سرعت خشونت میان فلسطین و اسرائیل و آثار ناشی از این تنش‌ها بر امکان صلح میان طرفین است».

بورل بر همکاری اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب برای یافتن ابتکاری مشترک در پشتیبانی از راه حل «دو کشور» برای حل مسئله اسرائیل و فلسطین تأکید کرد و گفت: «همه باید برای غلبه بر بن‌بست کنونی فعالانه مشارکت کنند».

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست در بیانیه مشترکی بر اهمیت حمایت مالی پایدار از آنروا (آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی) و ادامه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی تأکید کردند.

Ad placeholder