هزاران پناهنده و مهاجر در حال عبور از مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک اند. سیل مهاجران شهر مرزی ال‌پاسو واقع در ایالت تگزاس را به مرحله‌ای رسانده که کنترل ‌آن برای مسئولان شهری و دولت بایدن به‌شدت دشوار شده است. 

بنابر اعلام رسمی روز شنبه ۲۳ سپتامبر نزدیک به ۹هزار نفر از مرز عبور کرده‌ اند. ورود این تعداد مهاجر در ماه‌‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

اسکار لیسر، شهردار ال‌پاسو گفت در شرایط فعلی روزانه بیش از ۲هزار نفر در شهر تقاضای پناهندگی می‌کنند، این در حالی‌است که در شش هفته اخیر تعداد تقاضاهای پناهندگی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ مورد بوده است.

طبق گزارش‌ها منابع عمومی و پناهگاه‌ها در ال‌پاسو به حداکثر ظرفیت رسیده و توان کنترل جمعیت بیشتر را ندارند.

شهردار ال‌پاسو گفت که طی ده روز گذشته، شهر با همکاری گشت مرزی ایالات متحده توانسته برای ۶۵۰۰ نفر سرپناه ایجاد کند.

لیسر در کنفرانس خبری گفت که شهر با وجود تمام امکاناتی که در دست دارد به نقطه بحرانی رسیده است.

پناهجویانی که از مکزیک راهی ایالات متحده می‌شوند اغلب از ونزوئلا، هندوراس و هاییتی می‌آیند.

این پناهجویان مسیر و جاده‌های خطرناکی را با اتوبوس یا قطار طی می‌کنند تا در نهایت با عبور از شهرهای مرزی با ال‌پاسو و ایگل‌پاس در تگزاس و نیز سن دیگو در کالیفرنیا وارد آمریکا شوند.

بسیاری از آن‌ها به‌دنبال فرصتی برای زندگی بهترند و یا در فرار از گرسنگی، خشونت و آشوب‌های سیاسی خانه و کشورشان را ترک کرده‌اند.

شمار پناهجویان و مهاجران به ایالات متحده در ماه‌های اخیر- و در پی آن‌که در ماه مه محدودیت‌های جدیدی برای مهاجران اعلام شد- به‌شدت افزایش یافته است. شهر ال‌پاسو برای مدیریت بحران ورود مهاجران اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

روز شنبه پنج اتوبوس تعدادی از پناهجویان را به نیویورک، شیکاگو و دنور بردند.

در شرایطی که تنش‌ها در تگزاس بالاگرفته، دولت بایدن هشتصد سرباز دیگربه مرزها فرستاده، پیش از این ۲۵۰۰ عضو گارد ملی در حال نگهبانی از مرزها بودند.

دولت آمریکا وضعیت اجازه اقامت موقت حدود ۴۷۲ هزار ونزوئلایی را که تا پایان ژوئیه وارد خاک ایالات متحده شده‌اند، تمدید کرده تا بتوانند اجازه کار داشته باشند.

هم‌زمان مقام‌های آمریکایی و هندوراس در حال مذاکره برای چاره اندیشی در مورد این وضعیت اند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت ملی آمریکا روز شنبه با رئیس‌جمهوری هندوراس در شهر مک آلن در ایالت تگزاس برای یافتن راه‌حلی برای مهارمهاجران دیدار کرد.

رئیس‌جمهوری هندوراس خشونت‌ گروه‌های تبهکار را از عوامل این موج مهاجرتی دانست و گفت چنین وضعیتی در هندوراس بی‌سابقه بوده است.

مزر جنوبی آمریکا با مکزیک که بالغ بر سه هزار کیلومتر است، معبرعمده ورود مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا است.  

با نزدیک شدن به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا انتظار می‌رود، مسئله مهاجرت و سرنوشت مهاجران بار دیگر به موضوعی انتخاباتی بدل شود.