بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده تعداد قربانیان زلزله در مراکش به بالاتر از دو هزار نفر رسیده است. وزارت کشور مراکش در آخرین بیانیه خود در شامگاه شنبه ۹ سپتامبر/۱۸ شهریور آمار کشته‌شدگان را ۲۰۱۲ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۲۰۵۹ نفر اعلام کرد که حال ۱۴۰۴ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷,۲ ریشتر که چندین ثانیه ادامه داشت شامگاه جمعه ۸ سپتامبر/ ۱۷ شهریور ساعت ۱۱شب مراکش را لرزاند و ویرانی‌های وسیعی را در شهرها و روستاها به بار آورد. این زمین‌لرزه مرگبارترین زمین‌لرزه کشور از زمان زلزله سال ۲۰۰۴ است که در نزدیکی الحسیمه در شمال کوه‌های ریف رخ داد و بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت.

پادشاهی مراکش به‌خاطر این زلزله مرگبار سه‌ روز عزای عمومی اعلام کرد، با پرچم‌های نیمه‌افراشته در سراسر کشور.

طبق خبرگزاری هانی لهسان، رئیس بخش نظارت و هشدار لرزه‌نگاری مراکش پس‌لرزه‌های زیر سه ریشتر در ساعات گذشته مناطق زلزله‌زده را لرزانده اند. او هشدار داد با وجود این‌که مردم این تکانه‌ها را احساس نمی‌کنند، هنوز خطر ساختمان‌های آسیب‌دیده را تهدید می‌کند چون ممکن است در اثر پس‌لرزه‌ها فرو بریزند.

مردم در خیابان‌ها می‌خوابند

در عین‌حال صبح یکشنبه پس‌لرزه‌های قوی‌تری در شهر مراکش و مناطق اطراف آن احساس شدند. شدت این پس‌لرزه‌ها ۴,۵ ریشتر گزارش شده است. جمع زیادی از ساکنان شهر از بیم پس‌لرزه شب را خارج از خانه‌هایشان به صبح رساندند. در برخی مناطق پلیس هشدار داده که به داخل ساختمان‌ها برنگردند. زمین لرزه‌های بیشتری در شهر مراکش و مناطق اطراف آن صبح یکشنبه احساس شد.

شبکه الجزیره از مراکش گزارش داده که بسیاری از مردم از این‌که هنوز کمکی از سوی دولت دریافت نکرده اند عصبانی‌اند. طبق گزارش امدادرسانی را در حال حاضر خود مردم و نیروهای داوطلب انجام می‌دهند.

تصاویر منتشرشده از خاکسپاری کشته‌شدگان، رسیدگی به زخمی‌ها و انتظار در مورد سرنوشت نامعلوم کسانی‌ که زیر آوارها مانده‌اند، خبر می‌دهند.

انتظار می‌رود به علت وخامت حال زخمی‌ها تعداد کشته‌شدگان در ساعت‌های آینده افزایش پیدا کند.

همزمان بعضی از کشورهای اروپایی و عربی کمک‌های خود را به مراکش گسیل کرده‌اند.

روز یکشنبه الجزایر حریم هوایی خود را پس از دو سال به روی مراکش باز کرد تا هواپیماهای امدادرسانی به مقصد مراکش بتوانند از آسمان این کشور عبور کنند. رئيس جمهوری الجزایر هم در بیانیه‌ای این «مصیبت دردناک» را به مردم مراکش تسلیت گفت و وعده کمک‌های بشردوستانه داد.

اتحادیه اروپا هم در نامه‌ای با امضای چارلز میشل، رئیس شورای اروپا به محمد ششم، پادشاه مراکش با زلزله‌زدگان اعلام همبستگی کرد و گفت آماده کمک‌رسانی به مراکش است.

دولت مراکش هم اعلام کرد ارتش و نیروهای مسلح برای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده اعزام می‌شوند. لاچن حداد، سناتور مراکشی در این زمینه گفت عملیات امدادرسانی بسیار پیچیده است چون بعضی از مناطق زلزله‌زده در ارتفاعات قرار دارند و قابل دسترسی نیستند. به گفته او اما ارتش به‌خاطر تجربه در مناطق روستایی و نجات مردم گرفتارشده در برف در زمستان‌ها می‌تواند این از پس عملیات نجات برآید.

کانون زمین لرزه ایغیل، یک کمون کشاورزی روستایی کوهستانی در روستاهای استان الحوض گزارش شد؛ منطقه‌ای که به گفته مقام‌های مراکش از نظر زلزله فعال شناخته نمی‌شد. این کمون مجاور پیست اسکی اوکایمدن در کوه‌های اطلس است و در ۷۵ کیلومتری مراکش، چهارمین شهر بزرگ مراکش قرار دارد. زلزله به شهر باستانی مراکش، از شهرهای فهرست میراث جهانی یونسکو آسیب فراوانی وارد کرد و بسیاری از ساختمان‌های آن فرو ریخته اند.

شبکه الجزیره به نقل از محمد الادرسی، معاون شهردار شهر مراکش (در غرب کشور) نوشت زلزله به این شهر خسارات مادی زیادی زده و مقام‌های شهر تلاش کرده‌ اند ساکنان آسیب‌دیده در محله‌های قدیمی را به محل امن منتقل کنند. او افزود: «بازوی وزارت انکشاف ارزیابی خانه‌ها را آغاز کرده است تا مشخص شود کدام خانه‌ها در معرض ریزش قرار دارند».

بیشترین آسیب به مناطق اطراف مرکز زمین لرزه در استان الحوض در جنوب شرقی مراکش وارد شده است که نزدیک به ۴,۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، اما استان‌های اورزازات، آزیل، چیچاوآ و تارودانت نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

زلزله روز جمعه در سراسر کشور از جمله رباط، پایتخت مراکش و تا پرتغال و الجزایر احساس شد.

به گفته کریس الدرز، زمین‌شناس دانشگاه کرتین استرالیا تاکنون «زمین‌لرزه‌های زیادی در این منطقه از مراکش رخ نداده و بیشتر زلزله‌ها در ناحیه‌ای بسیار دورتر، در شمال سواحل مدیترانه در نزدیکی صفحه تکتونیکی رخ می‌دهند:

کوه‌های اطلس سابقه زمین‌شناسی بسیار طولانیی دارد و منطقه‌‌ای‌ست که [از نظر صفحه‌های زمین‌ساختی] دچار ضعف است. در این منطقه‌ها «استرس» ایجاد می شود. [صفحه] آفریقا در حال حرکت به سمت شمال و اروپا است و این همان چیزی است که باعث وقوع زلزله در این منطقه خاص شده است.

بیل مک گوایر، استاد ممتاز مخاطرات ژئوفیزیک و آب و هوا در دانشگاه کالج لندن هم در این رابطه گفته است:

مشکل این است که در جاهایی که زلزله‌های مخرب نادر است، ساختمان‌ها به اندازه کافی مقاوم ساخته نمی‌شوند تا با لرزش‌های شدید زمین مقابله کنند، بنابراین فرو می‌ریزند و منجر به تلفات زیادی می‌شوند.