چند روز پس از سرنگونی محمد بازوم، رئیس‌ جمهوری نیجر توسط اعضای گارد ریاست‌ جمهوری این کشور، سه‌شنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که قصد دارد شهروندان فرانسوی و اروپایی ساکن نیجر را از این کشور خارج کند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «با توجه به وضعیت نیامی، خشونتی که دو روز پیش علیه سفارت ما رخ داد و بسته شدن حریم هوایی [نیجر] و این‌که شهروندان ما با وسایل شخصی خود امکان خروج از کشور را ندارند، فرانسه در حال تدارک تخلیه شهروندان خود و اتباع اروپایی است که مایل به ترک این کشور هستند.»

بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه افزوده است که تخلیه شهروندان از امروز (سه‌شنبه) آغاز می‌شود.

شبکه خبری «فرانس ۲۴» شمار اتباع اروپایی در نیجر را یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۸۵۰ فرانسوی اعلام کرده است. بر اساس آمار وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه، در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک‌هزار و ۲۰۰ شهروند فرانسوی در نیجر زندگی می‌کردند.

سرنگونی حکومت محمد بازوم در چهارشنبه گذشته، هفتمین تسلط نظامیان در غرب و مرکز آفریقا در کمتر از سه سال اخیر است و موجی از غافلگیری را در سراسر این منطقه ایجاد کرده است.

روز یکشنبه ۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه طرفداران کودتا پرچم‌های فرانسه را سوزاندند و به سفارت فرانسه در نیامی، پایتخت نیجر حمله کردند. پلیس در پاسخ با گاز اشک‌آور به مقابله پرداخت. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به این اقدام گفت هرگونه حمله به منافع فرانسه در نیجر با «پاسخ سریع و قاطع» روبه‌رو خواهد شد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، شامگاه دوشنبه به شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام گفت تظاهرات در مقابل سفارت و اتهام‌های متعاقب آن مبنی بر تیراندازی از سوی فرانسوی‌ها به روی جمعیت، «همه اجزای معمول بی‌ثبات‌سازی، به روش روسی-آفریقایی است».

پیش از این، حکومت نظامی مستقر در نیجر با انتشار بیانیه‌ای فرانسه را به تیراندازی به تظاهرکنندگان و مجروح کردن شش نفر متهم کرده بود اما کاترین کولونا این ادعا را رد کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی واگنر روسیه، هفته گذشته از کودتا در نیجر استقبال کرد و گفت نیروهایش برای بازگرداندن نظم به این کشور در دسترس هستند.

اما کرملین روز دوشنبه از وضعیت در نیجر ابراز «نگرانی جدی» کرد و خواستار بازگشت سریع به قانون اساسی شد.

نیجر محصور در خشکی از زمان استقلال در سال ۱۹۶۰ تاریخ سیاسی پرتلاطمی داشته است.

فرانسه به مدت یک دهه در منطقه نیروهایی داشته است که به مبارزه با شورشیان اسلام‌گرا کمک می‌کنند، اما برخی از مردم محلی می‌گویند حاکم استعماری سابق باید مداخله در امور آن‌ها را متوقف کند.

نیجر متحد کلیدی در کارزار غرب علیه شورشیان مرتبط با القاعده و دولت اسلامی (داعش) در منطقه ساحل بوده است و این نگرانی وجود دارد که کودتا بتواند دری را برای نفوذ بیشتر روسیه در منطقه باز کند و همچنین شورش‌ها را گسترش دهد.