دادگاه انقلاب زاهدان فائزه براهویی، شهروند معترض بازداشتی را به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. این زن بلوچ بابت افشاگری و اعتراض درباره تجاوز سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا و به نقل از «حال‌وش»، فائزه براهویی بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «برهم زدن امنیت ملی» و «شعار علیه رهبری» از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات فائزه براهویی روز سه شنبه ۱۰ آبان ماه، در شعبه دو دادگاه انقلاب زاهدان برگزار شد. در جریان برگزاری این جلسه دادگاه او از حق داشتن وکیل محروم بوده است. همچنین او طی هفته گذشته به دلیل تداوم بازداشت دچار مشکلات روحی شد که به بیمارستان منتقل شده بود.

فائزه براهویی در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی تحت عنوان «لیدر اغتشاشات» در زاهدان بازداشت شد. او متولد ۲۵ اردیبهشت ۱۳۷۸ و ساکن زاهدان است.

فائزه براهویی که سرپرست خانواده است، پدرش را ۱۲ سال پیش از دست داده و گزارش‌ها حاکی از آن است که پدر او را جمهوری اسلامی اعدام کرده است. نیروهای اطلاعات سپاه مادرش را نیز تهديد به سکوت و رسانه‌ای نکردن بازداشت دخترش کرده‌اند.

افشاگری و اعتراض به تجاوز در میانه جنبش زن زندگی آزادی

«فائزه براهویی» سه روز پس از جمعه خونین زاهدان و تجمع خیابانی مردم پس از نماز جمعه، در اعتراض به تجاوز به دختر چابهاری و نیز در امتداد خیزش سراسری اخیر ایران بازداشت شد؛ تجمعی که از سوی نیروهای سرکوبگر حکومت، به خاک‌وخون کشیده شد. هرچند فائزه در تجمعات خیابانی حضور نداشته اما دادگاه او را به اتهام «اغتشاش» بازداشت کرده است.

حال‌وش پیش‌تر گزارش کرده بود یکی از کسانی که دوره بازداشتش با فائزه همزمان بوده و اکنون به قید وثیقه آزاد شده، گفته است که بازجوی فائزه به او گفته بود: «اگر لیدری تظاهرات را به تو نسبت دهند، حکم تو اعدام است».

جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، خبرگزاری «حال وش» که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، برای نخستین بار  فاش کرد:

«سرهنگ (ابراهیم) کوچک‌زایی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار، در جریان بازجویی دختر نوجوان مظنون به قتل زن ساکن یکی از روستاهای همین شهرستان، به او تجاوز کرده است.»

به نوشته حال وش، پس از پایان این بازجویی که بیش از دو ساعت هم طول کشیده، دختر نوجوان به پدر و مادر خود گفته توسط سرهنگ کوچک زایی، فرمانده انتظامی چابهار مورد تجاوز قرار گرفته است؛ تجاوزی که حالا یک منبع از همان شهر به «رادیو زمانه» گفته است پیش از آن هم «دست کم دو بار» توسط سرهنگ کوچک زایی، علیه همین کودک ۱۵ ساله و در سکوت انجام شده است.

تجاوز به این کودک بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رسانه بلوچ، بعد از آن انجام شده که سرهنگ کوچک زایی به بهانه ضرورت «بازرسی بدنی» دختر نوجوان، از او خواسته که «عریان» شود.

حال وش «به دلیل ملاحظات اخلاقی و عرفی در منطقه سیستان و بلوچستان» و «هم‌چنین به دلیل احتمال وقوع مشکلات دیگر برای قربانیان این واقعه تلخ» از افشای جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

این رسانه بلوچ یک روز بعد از انتشار این خبر از تهدید خانواده دختر از سوی نیروی انتظامی خبر داد. حال وش نوشت نیروی انتظامی تهدید کرده که اگر خانواده دختر ۱۵ ساله شکایت از سرهنگ کوچک‌زایی به اتهام تجاوز را پس نگیرند، اتهام قتل «به گردن» خود آن‌ها خواهد افتاد.