خبرگزاری امنیتی فارس، نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در جریان اعتراضات سراسری که اکنون وارد پنجمین هفته شده است، شهروندانی از ۱۴ کشور از جمله شهروندان آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی را به اتهام دست داشتن در اعترضات ضد حکومتی بازداشت کرده‌اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله مسئولان قوه قضائیه هنوز در این‌باره اظهار نظری نکرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی یک‌صدا با نادیده گرفتن خواسته‌های مردم ادعا می‌کنند که «اراذل و اوباش» مرتبط با «دشمنان خارجی» مسئول اعتراضات‌اند.

در تازه‌ترین اظهاراتی از این دست، حسین طائب مشاور فرمانده کل سپاه و از نزدیکان مجتبی خامنه‌ای شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهر ادعا کرد که «آمریکایی‌ها» در اردیبهشت سال جاری «اغتشاشات» را طراحی کرده بودند. طائب گفت:

«برنامه دشمن این بود که از مهرماه اغتشاشات را با دو بهانه حجاب و مسائل معیشتی، صنفی در دانشگاه‌ها اجرا کند، گفت: شروع حرکت از دانشگاه‌های تهران با مسائل صنفی و سپس گسترش به دانشگاه‌های کشور، پیوند زدن به مدارس و معلمان، سپس مسائل قومی و مذهبی و بعد هم اگر موفق شدند حمله به مراکز حساس سناریوی دشمنان بود.»

خبرگزاری امنیتی فارس بدون ذکر منبع گزارش داد: در ناآرامی‌های اخیر در ایران اتباع ۱۴ کشور از جمله آمریکا، روسیه، اتریش، فرانسه، بریتانیا و افغانستان دستگیر شده‌اند که اتباع افغانستان بیشترین تعداد آنها را تشکیل می‌دهند.

فارس زمان و مکان دستگیری‌ها را اعلام نکرد.

در این گزارش همچنین نیامده‌ است که آیا این رقم، ۹ تبعه خارجی را که وزارت اطلاعات ایران روز ۸ مهر از بازداشت آنها به دلیل نقش داشتن در اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی تحت بازداشت پلیس امنیت اخلاقی ایران خبر داد، شامل می‌شود یا نه.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن دو کودک مهاجر افغان به دست نیروهای امنیتی ایران در جریان این اعتراضات خبر داده بود.

فرمانده سپاه پاسداران عربستان سعودی را هم متهم به حمایت از معترضان کرده و به پادشاهی سعودی هشدار داده بود که «مراقب رفتارتان باشید و رسانه‌هایتان را کنترل کنید.»

Ad placeholder

گستره سردرگمی و برون فکنی: از عربستان تا آلمان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با شبکه العربیه در پاسخ به پرسشی در خصوص اعتراضات اخیر در ایران گفت:

«سیاست ثابت ما عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشور‌ها است و نمی‌خواهد در این خصوص اظهارنظر کند. وزیر خارجه عربستان اظهار کرد که برای ایران و مردم آن آرزوی خیر دارد.»

اعتراض‌های گسترده مردمی به حجاب اجباری و کشته شدن مهسا امینی وارد پنجمین هفته شده است. مرگ این دختر جوان در بازداشتگاه پلیس، به خیزش سراسری مردم ایران در اعتراض به سیاست‌ها و سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی انجامید.

 خبرگزاری فارس در گزارش خود سفارت آلمان در ایران را به «شعله‌ور کردن» اعتراضات متهم کرده است.

 فارس نوشته است: «سفارتخانه آلمان نقش جدی و موثری را در فشار دیپلماتیک و هماهنگی‌های بین‌المللی برای شعله‌ور شدن اغتشاشات ایفا کرده است. بر اساس این گزارش مسئولان سفارت‌خانه آلمان نشست‌هایی را با مسئولان برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی درباره چگونگی گسترش سطح درگیری‌ها و آشوب ها برگزار کرده‌اند.»

پیش از این خبرگزاری فارس سفارت بریتانیا و فرانسه را به حمایت از معترضان متهم کرده بود.

هرانا گزارش داده است که از ۲۶ شهریور تا ۲۷ مهر در جریان سرکوب خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی ۲۴۴ نفر از جمله ۳۲ کودک جان خود را از دست دادند و تخمین زده می‌شود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز بازداشت شده باشند.