کره شمالی پس از پرواز جت‌های جنگنده در نزدیکی مرز کره جنوبی، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را به سمت آب‌های شرقی خود پرتاب کرده است. تنش در شبه‌جزیره کره بعد از یک موج بی‌سابقه از آزمایش‌های موشکی در سال جاری افزایش پیدا کرد.

به گزارش رویترز رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JCS) در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک بالستیک کوتاه‌برد پیونگ یانگ در ساعت یک و ۴۹ دقیقه بامداد جمعه ۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر از منطقه‌ای در حومه پیونگ‌یانگ شلیک شده است.

بر اساس بیانیه رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی چند ساعت قبل از شلیک موشک کوتاه‌برد، هواپیماهای اف ۳۵ ارتش کره جنوبی با ۱۰ فروند جت جنگنده نیروی هوایی ارتش کره شمالی برخورد کردند که در فاصله ۱۲ کیلومتری (۷ مایلی) مرز در حال پرواز بودند.

حادثه مشابهی در هفته گذشته رخ داد، اما این بار جنگنده‌های کره شمالی از «خط شناسایی» در مرز عبور کردند و سبب واکنش عملیاتی سئول شدند.

شورای امنیت ملی کره جنوبی، پیونگ یانگ را به خاطر ارتقای سطح تنش محکوم کرد و این کشور را به نقض پیمان نظامی دوجانبه در سال ۲۰۱۸ متهم کرد که بر اساس آن طرفین متعهد شده‌اند از «اقدامات خصمانه» در منطقه مرزی خودداری کنند.

سئول اولین تحریم‌های یکجانبه خود علیه پیونگ یانگ در پنج سال گذشته را اعمال کرد و ۱۵ شخص و ۱۶ شرکت درگیر را که توسعه برنامه موشکی پیونگ‌یانگ مشارکت دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

کره شمالی در سال ۲۰۲۲ رکورد آزمایش‌های موشکی را شکسته است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نیز اعلام کرده که توسعه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در اولویت قرار داده است.

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن، پرتاب موشک بالستیک کوتاه‌برد توسط پیونگ‌یانگ را محکوم کرد و گفت این موشک در مسیری «نامنظم» پرواز کرد. احتمال می‌رود که موشک پرتاب شده از نوع موشک‌های KN23  باشد که از روی موشک اسکندر روسیه ساخته شده است. هامادا در ادامه افزود:

«پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک کره شمالی مطلقاً غیرمجاز است و ما نمی‌توانیم پیشرفت چشمگیر فناوری موشکی این کشور را نادیده بگیریم. این اقدامات کره شمالی تهدیدی برای ژاپن و همچنین منطقه و جامعه بین‌المللی است و کاملا غیرقابل تحمل است.»

رزمایش هسته‌ای تاکتیکی

جمعه ۱۴ اکتبر/ ۲۲ مهر ارتش کره شمالی اعلام کرد که اقدامات اخیر این کشور پاسخی به تمرین توپخانه‌ای «تحریک‌آمیز» کره جنوبی در نزدیکی مرز است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از ارتش این کشور گفت در پاسخ به شلیک توپخانه کره جنوبی «اقدامات متقابل نظامی قوی» انجام داده است.

در شرایطی که مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای مدت‌هاست متوقف شده است و بن‌بست مرتبط با بحران اوکراین در سازمان ملل مانع از هرگونه اعمال تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ شده، کیم جونگ اون به توسعه زرادخانه هسته‌ای خود شتاب بخشیده است.

مقامات سئول و واشنگتن ماه‌هاست که هشدار داده‌اند پیونگ یانگ آماده انجام آزمایش هسته‌ای دیگر است که هفتمین آزمایش هسته‌ای این کشور و اولین آزمایش در پنج سال اخیر خواهد بود.

موشکی که روز جمعه پرتاب شد، ۶۵۰ کیلومتر (۴۰۴ مایل) را در ارتفاع ۵۰ کیلومتری (۳۱ مایل) طی کرد و سپس در آب‌های بین شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آمد.

روز پنجشنبه، کره شمالی اعلام کرد دو موشک کروز دوربرد را آزمایش کرده است که در ارتفاع پایین‌تری نسبت به موشک‌های بالستیک پرواز می‌کنند و شناسایی و رهگیری آنها دشوارتر است. سازمان ملل پیونگ‌یانگ را از آزمایش موشک‌های کروز منع نکرده، اما پرتاب موشک‌های بالستیک به معنای نقض قطعنامه‌‌های سازمان ملل متحد است.  

پیونگ یانگ می‌گوید آزمایش های موشکی را تحت نظارت کیم در چهارچوب تمرین‌های هسته‌ای تاکتیکی  و در پاسخ به رزمایش‌های دریایی مشترک آمریکا و کره جنوبی انجام می‌دهد.

کره شمالی اعلام کرد در دو هفته گذشته برای شبیه‌سازی حملات هسته‌ای به اهداف کلیدی کره جنوبی و ایالات متحده آزمایش موشکی انجام داده و در ادامه افزود که این آزمایش‌ها هشداری به سئول و واشنگتن در مورد رزمایش‌هایشان بود. این آزمایش‌ها شامل پرتاب یک موشک میان‌برد جدید بود که بر فراز ژاپن و اقیانوس آرام پرواز کرد. اولین آزمایش از این دست در پنج سال گذشته.

این پرتاب‌ها به‌عنوان تلاشی از سوی کیم برای تحت فشار قرار دادن رقبای خود برای پذیرش کشورش به‌عنوان یک کشور هسته‌ای و لغو تحریم‌های فلج کننده اقتصادی تلقی می‌شود.