۱۶۲ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشری و مدافع حقوق زنان با امضای یک بیانیه، همبستگی خود را با زنان ایرانی که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و مطالبه آزادی و مطالبه حق بر بدن و انتخاب پوشش در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران دست به اعتراض‌های مسالمت‌آمیز زده‌اند، اعلام کردند.

 امضا کنندگان ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های معترضانی که در جریان سرکوب تظاهرات‌های صلح‌آمیز توسط نیروهای پلیس کشته شدند، از همگی فمینیست‌ها و زنان مدافع حقوق بشر و سازمان‌هایشان در کشورهای مختلف به خصوص منطقه “منا” (خاورمیانه و شمال آفریقا) خواسته‌اند به شیوه‌های مختلف همبستگی خود را با زنان ایرانی اعلام کنند و در شرایطی که حکومت ایران دوباره دسترسی به اینترنت را قطع کرده است، از هر طریق ممکن صدای زنان ایران را انعکاس دهند.

در این بیانیه آمده است:

«در ماه‌های اخیر حکومت ایران در تلاشی آشکار و نخ‌نماشده برای خاموش کردن صدای کسانی که علیه تبعیض سیستماتیک و سرکوب صحبت می‌کنند، بر میزان بازداشت‌های خودسرانه و آزار قضایی  فعالان مدنی و بخصوص فعالان جنبش زنان ایران افزوده است.»

امضاکنندگان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند اقدامات خشونت‌آمیز حکومت ایران علیه زنان را محکوم کنند و آن‌ها را برای سرکوب و کشتار معترضان موظف به پاسخگویی کنند.

همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته‌اند تا در پنجاه‌ویکمین نشست شورای حقوق بشر که در حال حاضر در جریان است، با برگزاری یک نشست اضطراری و تصویب قطعنامه از خواسته ایجاد مکانیسم تحقیقاتی مستقل برای بررسی اقدامات مجرمانه و ناقض حقوق بشر مسئولان جمهوری اسلامی حمایت کنند. 

از کارگروه منع خشونت علیه زنان و دختران سازمان ملل، گزارشگر ویژه منع خشونت علیه زنان، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر، گزارشکر ویژه سازمان ملل در مورد تجمعات صلح‌آمیز، و دیگر کارگروه‌ها و گزارشگران ویژه سازمان ملل نیز خواسته شده درباره نقض سیستماتیک حقوق زنان و معترضان ایرانی توسط حکومت تحقیق کنند و گزارش دهند.

این سازمان‌های حقوق بشری از دولت‌های کشورهایی که با ایران روابط دیپلماتیک دارند، به خصوص کشورهای آسیایی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، خواسته‌اند سفیران ایران در کشورهای مختلف را احضار و مراتب نگرانی خود را از خشونت اعمال‌شده علیه معترضان و دستگیری گسترده مدافعان حقوق بشر اعلام کنند.

متن کامل این بیانیه را در اینجا بخوانید. 

Ad placeholder