سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۴ سپتامبر/ ۲۳ شهریور در گزارشی جدید هشدار داد که جنگ ۱۱ ساله سوریه پس از دوره‌ای آرامش ممکن است دوباره به حدی گسترش یابد که به نزاعی تمام‌عیار بدل شود. در ماه‌های اخیر سطح تنش مجدداً بالا رفته است و جنگ در چندین محور شعله‌ور شده است.

پائولو سرجیو پینیرو، رئیس کمیسیون سوریه در سازمان ملل، گفت:

«سوریه نمی‌تواند به جنگ‌های گسترده‌تر بازگردد، اما ممکن است وضعیت کنونی به همین سمت رهنمون باشد.»

از زمانی که تظاهرات علیه بشار اسد در سال ۲۰۱۱ به یک جنگ داخلی تبدیل شد، صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شدند.

جنگ در سال‌های اخیر پس از کمک ایران و روسیه به اسد برای بازپس‌گیری ۷۰ درصد از خاک سوریه مغلوبه شده است. در این جنگ، ایالات متحده از مبارزان کُرد حمایت کرد و ترکیه یک منطقه حائل در نزدیکی مرز خود ایجاد کرد. حال سازمان ملل می‌گوید گسل‌هایی که بین مناطق مختلف با حامیان خارجی متفاوت به وجود آمده اکنون دوباره شروع به حرکت کرده است.

پینیرو به خبرنگاران در ژنو گفت:

«ما در مقطعی فکر می‌کردیم که جنگ در سوریه به طور کامل پایان یافته است.»

این گزارش ۵۰ صفحه‌ای نشان می‌دهد که «نقض شدید حقوق اساسی بشر و قوانین بشردوستانه» در شش ماهه نخست سال جاری در سراسر کشور افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین آمده است که جنگ و بمباران هوایی در شمال شرق و شمال غرب کشور منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی و محدود شدن دسترسی به غذا و آب شده است.

سازمان ملل در گزارش جدیدش در مناطق تحت کنترل دولت، مرگ رهبران سابق مخالفان، یورش به خانه‌ها و ادامه شکنجه و بدرفتاری در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را مستند کرده است.

هانی مگالی، کمیسیونر سازمان ملل، گفت حملات هوایی روسیه به مناطق تحت کنترل مخالفان در چند ماه گذشته افرایش قابل توجهی یافته است.

مگالی به خبرنگاران گفت «ما شاهد افزایش خشونت هستیم».

این گزارش همچنین بیش از ۱۲ حمله اسرائیل در سراسر سوریه در شش ماه اول سال ۲۰۲۲، از جمله حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق که این فرودگاه را برای نزدیک به دو هفته از دسترس خارج کرد، ثبت کرده است.

سازمان ملل روز چهارشنبه فاش کرد که در این مدت نتوانسته محموله کمک‌های بشردوستانه‌اش را به سوریه گسیل دارد.

ایالات متحده به تازگی اعلام کرد که ۷۵۶ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضافی برای سوریه اختصاص خواهد داد که در سراسر کشور برای تأمین غذا، سرپناه و سایر حمایت‌ها به خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

سازمان ملل اعلام کرده است که مردم در سوریه بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستند چرا که بحران اقتصادی توانایی آنها را برای دسترسی به کالاها و خدمات اساسی محدود‌تر از گذشته کرده است.