روسیه ضرب‌الاجل روز شنبه ۳ سپتامبر را برای از سرگیری جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱، یکی از مسیرهای اصلی تامین گاز در اروپا، لغو کرد. روسیه اعلام کرد در حین تعمیر و نگهداری این خط لوله نقصی را کشف کرده است. این کار مشکلات اروپا در تامین سوخت برای زمستان را عمیق‌تر می‌کند.

نورد استریم ۱ که از زیر دریای بالتیک برای تامین انرژی آلمان و سایر کشورها عبور می کند، قرار بود پس از سه روز توقف برای تعمیر و نگهداری، در روز شنبه فعالیت خود را از سر بگیرد.

اما گازپروم، شرکت تحت کنترل دولت که انحصار صادرات گاز روسیه از طریق این خط لوله را در اختیار دارد، روز جمعه اعلام کرد که پس از پیدا کردن نشت نفت، که به معنی ناامنی در کارکرد توربین خط لوله است، دیگر نمی تواند یک بازه زمانی مشخص برای شروع مجدد تحویل گاز ارائه کند.

مسکو تحریم‌های اعمال شده توسط غرب پس از حمله روسیه به اوکراین را دلیل اختلال در عملیات معمول و تعمیر و نگهداری نورد استریم ۱ می‌داند. بروکسل می‌گوید این یک بهانه است و روسیه از گاز به عنوان یک سلاح اقتصادی برای مقابله به مثل استفاده می‌کند.

وزرای دارایی گروه هفت روز جمعه توافق کردند که سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه تعیین کنند. مسکو اعلام کرد که فروش نفت به کشورهایی که سقف را اعمال می کنند متوقف می کند و افزود که این اقدام بازارهای نفت را بی ثبات می کند. روسیه بزرگترین صادرکننده نفت خام و سوخت ترکیبی جهان است.

اورزولا فون دِر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته این اتحادیه باید سقف قیمتی برای گاز خط لوله روسیه اعمال کند تا آنچه را که به گفته او تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای دستکاری بازار است، خنثی کند.

قیمت بنزین سر به فلک کشیده و به صنعت و خانوارهای اروپایی آسیب رسانده است؛ ابتدا به دلیل افزایش تقاضا پس از همه گیری و سپس به دلیل بحران اوکراین.

فون در لاین گفته: «ما می‌بینیم که بازار برق دیگر کار نمی کند زیرا به دلیل دستکاری های پوتین به شدت مختل شده است.»

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه گفته که اگر بروکسل سقف قیمتی اعمال کند، مسکو عرضه گاز به اروپا را قطع خواهد کرد.

کاهش تحویل از طریق نورد استریم، در کنار کاهش جریان گاز از طریق اوکراین، یکی دیگر از مسیرهای اصلی انتقال گاز، کشورهای اروپایی را برای پر کردن مخازن ذخیره‌سازی برای زمستان با مشکل مواجه کرده است و بسیاری را بر آن داشته تا طرح‌های اضطراری را اجرا کنند که می‌تواند منجر به جیره‌بندی انرژی شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفته بود که ممکن است اختلالات بیشتری در تحویل از طریق نورد استریم ۱ ایجاد شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار قطعی‌های بیشتری را داشت، گفت: «تقصیر گازپروم نیست که منابع از دست رفته است. قابلیت اطمینان کل سیستم در خطر است.»

الکسی میلر، مدیر اجرایی گازپروم روز چهارشنبه گفت که تحریم‌ها به این معناست که زیمنس انرژی، تامین کننده تجهیزات خط لوله، نمی‌تواند تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهد. زیمنس انرژی که معمولاً به توربین‌های نورد استریم ۱ سرویس می‌دهد، اعلام کرده که در تعمیر و نگهداری که اکنون توسط گازپروم انجام می‌شود، دخالتی ندارد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که در صورت نیاز آماده کمک است و گفته است تعمیر و نگهداری از تحریم‌ها مستثنی شده است.

پس از آنکه گازپروم ابتدا در ژوئن و سپس بار دیگر در ژوئیه انتقال گاز را کاهش داد، دولت‌های اتحادیه اروپا برای احتمال توقف کامل تحویل گاز روسیه آماده شده‌اند.

آلمان که به ویژه به تجهیزات روسیه متکی است، برای پر کردن مخازن ذخیره‌سازی خود قبل از زمستان تلاش می‌کند. این ذخیره‌سازی اکنون تقریباً تا ۸۵ درصد انجام شده، اما برلین می‌گوید رسیدن به هدف ۹۵ درصدی تا اول نوامبر دشوار خواهد بود| مگر اینکه شرکت‌ها و خانواده‌ها از سوخت کمتری استفاده کنند.

اتحادیه اروپا هم از هدف ۸۰ درصدی خود برای پر شدن انبارها تا اول اکتبر فراتر رفته است، اما اگر روسیه شیرهای گاز را بسته نگه دارد، ممکن است اروپا در طول زمستان دچار مشکل شود.

برخی از شرکت های اروپایی انرژی بر، مانند تولیدکنندگان کود و آلومینیوم، تولید خود را به دلیل قیمت‌های بالای برق کاهش داده‌اند، در حالی که برخی از مصرف کنندگان داخلی برای صرفه جویی مصرف خود را محدود کرده‌اند.