نیروهای امنیتی قطر دست‌کم ۶۰ کارگر خارجی را که در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود معترض بودند دستگیر کردند. نهاد حقوق بشری Equidem Research اعلام کرد که برخی از دستگیرشدگان اخراج شده‌اند.

این دستگیری‌ها وعده قطر برای بهبود رفتار با بسیاری از کارگران خارجی در این کشور را مورد تردید قرار داد.

دولت قطر اعلام کرد شماری از تظاهرکنندگان به دلیل نقض امنیت عمومی دستگیر شده‌اند. اطلاعات بیشتری در مورد بازداشت‌ها و اخراج‌ها منتشر نشده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و حقوق کارگران سال‌هاست از شرایط پیش روی کارگران مهاجر در قطر انتقاد می‌کنند. این کشور مانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس، به‌شدت به کارگران خارجی وابسته است. از آن‌جایی که بسیاری از قطری‌ها کار یدی انجام نمی‌دهند، کارهای از این نوع توسط کارگران مهمان انجام می‌شوند که عمدتاً از نپال، پاکستان و هند به این کشور آمده‌اند. این کارگران همچنین اغلب در شرایط بسیار دشوار که گاهی زندگی آن‌ها را تهدید کرده است، ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال را ساخته‌اند.

تصاویر ویدئویی منتشرشده در فضای مجازی حدود ۶۰ کارگر شرکت‌کننده در تظاهرات ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت را در خارج از دفاتر گروه بین‌المللی البندری در دوحه نشان می‌دهد. این گروه صنعتی در حوزه ساخت‌وساز، املاک، هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مشاغل فعال است.

به گزارش Equidem Research، برخی از تظاهرکنندگان هفت ماه بود که دستمزد دریافت نکرده بودند. دولت قطر گفت این شرکت البندری است که دستمزدها را پرداخت نکرده است و اکنون وزارت کار وارد عمل خواهد شد و تمام پرداخت‌های معوق را انجام خواهد داد.

در آستانه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، قطر قول داده بود که شرایط کاری کارگران مهمان را بهبود بخشد. به‌عنوان مثال، نظام استخدامی موسوم به «کفاله» که از جمله به کارفرمایان اجازه می‌داد در مورد خروج کارگران از کشور تصمیم بگیرند، لغو شد. قطر همچنین حداقل دستمزد ماهانه یک‌هزار ریال (۳۰۰ دلار) را تعیین کرد. با این وجود، ناظران خواستار حمایت بیشتر از کارگران خارجی، به‌ویژه در مناقشه بر سر پرداخت‌های معوقه دستمزدها هستند.

براساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر مهاجر در قطر وجود دارد و طی ۱۲ سال گذشته بیش از شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر در قطر که مشغول کار بر زیرساخت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بودند، جان باختند.