روزنامه‌های هلندی‌زبان Het Laatste Nieuws و De Morgen بلژیک دوشنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه گزارش دادند که ایالات متحده در حال بررسی ارسال درخواست تحویل اسدالله اسدی به بلژیک است. به این ترتیب واشنگتن می‌تواند از مبادله تروریست‌ها با ایران توسط بلژیک جلوگیری کند.

دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی، ۵۰ ساله، سال گذشته توسط دادگستری شهر آنتورپ بلژیک به دلیل سازماندهی طرح حمله به گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در ویوپنت نزدیک پاریس به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

مجلس نمایندگان بلژیک چهارشنبه گذشته ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه لایحه‌ای را تصویب کرد که انتقال محکومان قضایی به ایران را ممکن می‌سازد.

به‌نوشته دو روزنامه بلژیکی، این لایحه پس از تصویب هر دو طرف، راه را برای مبادله اسدالله اسدی با اولیویر فانده‌کاستِیله، شهروند بلژیکی و عضو پیشین سازمان امداد بین‌الملل که در ایران زندانی است و همچنین احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه ایرانی-سوئدی دانشگاه VUB بلژیک که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است، هموار می‌کند.

به فاصله کوتاهی پس از آن‌که پارلمان فدرال بلژیک لایحه استرداد مجرمان را تصویب کرد، دادگاه تجدیدنظر در بلژیک به صورت موقت با بازگرداندن اسدالله اسدی مخالفت کرد. دادگاه تجدیدنظر همچنین برای نقض این حکم ۵۰۰ هزار یورو جریمه تعیین کرد.

«پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت» امروز دوشنبه ۳ مرداد اعلام کرد که هیأت وزیران جمهوری اسلامی در جلسه مورخ ۲۲ تیر با لایحه «معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک» مشتمل بر ۲۲ ماده موافقت کرد و این لایحه با امضای ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، جهت سیر مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

روزنامه‌های بلژیکی نوشته‌اند که ایالات متحده با استرداد اسدالله اسدی به ایران مخالفت خواهد کرد و حتی به دنبال تحویل اسدالله اسدی خواهد بود. این اقدام از نظر قانونی امکان‌پذیر است زیرا این دیپلمات تحت پیگرد ایالات متحده نیز قرار دارد.

یکی از شاکی‌های پرونده اسدالله اسدی، لیندا چاوز آمریکایی است که در گردهمایی مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس شرکت داشت.

نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، سه همدست ایرانی‌تبار اسدالله اسدی که تابعیت بلژیک را دارند نیز دستگیر و محاکمه شده‌اند. آن‌ها به‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها لغو شد.

جمهوری اسلامی ایران دست‌داشتن اسدی در انتقال تجهیزات بمب‌گذاری از ایران به اتریش و برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق را رد می‌کند و خواستار آزادی او شده است.