یک گروه حقوق بشری که پرونده تخلفات رئیس جمهوری مستعفی و متواری سریلانکا را مستند می‌کند، شکایتی جنایی به دادستان کل سنگاپور ارائه کرده و بر آن اساس در پی دستگیری گوتابایا راجاپاکسا به دلیل نقش او در جنگ داخلی این کشور است.

جنگ داخلی سریلانکا در فاصله بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۹ به دلیل به دلیل تبعیض‌های پیوسته و آزار و اذیت شدید تامیل‌های سریلانکایی توسط قوم غالب سینهالی اتفاق افتاد.

پروژه بین‌المللی حقیقت و عدالت (ITJP) در شکایت ۶۳ صفحه‌ای خود اعلام کرد که راجاپاکسا در آخرین روزهای جنگ داخلی، زمانی که او یک مقام ارشد دفاعی کشور بود، دست به نقض فاحش کنوانسیون‌های ژنو زد.

سریلانکا در سال ۲۰۰۹  به جنگ داخلی بین شورشیان جدایی‌طلب تامیل و نیروهای دولتی پایان داد. گروه‌های حقوق بشر هر دو طرف را به نقض کنوانسیون‌های ژنو در طول جنگ متهم کردند.

پروژه بین‌المللی حقیقت و عدالت مستقر در آفریقای جنوبی استدلال می‌کند که نقض کنوانسیون‌های ژنو در سال‌های جنگ داخلی توسط رئیس جمهوری ۷۳ ساله مشمول پیگرد قانونی در سنگاپور هستند. سنگاپور ماه‌هاست که به دلیل سوءمدیریت‌ها در یک بحران اقتصادی عمیق به سر می‌برد.   

راجاپاکسا یک روز پس از فرار در ۱۳ ژوئیه، زمانی که معترضان ضد دولتی به دفاتر و اقامتگاه‌های رسمی رئیس جمهوری و نخست وزیر یورش بردند، استعفای خود را از سنگاپور تسلیم پارلمان سریلانکا کرد.

یاسمین سوکا، مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی حقیقت و عدالت  شکایت از راجاپاکسا به دادستان کل سنگاپور را در مصاحبه‌ با الجزیره تایید کرده است. سوکا در این مصاحبه گفت:

«ما معتقدیم که راجاپاسکا می‌بایست پاسخگو باشد.»

سوکا در ادامه افزود:

 این شکایت حقوقی استدلال می‌کند که گوتابایا راجاپاکسا در طول جنگ داخلی سریلانکا مرتکب نقض شدید کنوانسیون‌های ژنو و نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین کیفری بین‌المللی شده است که شامل قتل، اعدام، شکنجه و رفتار غیرانسانی، تجاوز جنسی، و سایر اشکال خشونت جنسی می‌شود.

به گفته مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی حقیقت و عدالت، علاوه بر این محروم کردن افراد از آزادی، آسیب شدید جسمی و روحی و گرسنگی دادن به آن‌ها از دیگر مواردی است که رئیس جمهوری مستعفی در زمان جنگ داخلی مرتکب شده است. سوکا در ادامه این مصاحبه افزود:

«گوتابایا راجاپاسکا در سپتامبر ۲۰۰۸ دستور خروج فوری سازمان ملل و نهادهای امدادگر از منطقه جنگی را صادر کرد تا اطمینان حاصل شود که شاهدی برای کشتار غیرنظامیان تامیل توسط ارتش سریلانکا وجود ندارد. ما خواستار دستگیری، تحقیق و کیفرخواست گوتابایا راجاپاکساییم. این اساس پرونده ماست.»

پیش از این پروژه بین‌المللی حقیقت و عدالت راجاپاسکا را زمانی که او شهروند آمریکا بود تخت پیگرد قانونی قرار داد. اما با اعطای مصونیت دیپلماتیک این شکایت‌ها به جایی نرسید. ب  راجاپاکسا در آن زمان اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در طول جنگ را به شدت رد کرده بود.

وزارت خارجه سنگاپور گفته است که راجاپاکسا برای یک سفر خصوصی وارد این کشور شده و درخواست پناهندگی نکرده است.