به گفته مقامات سودان و سازمان ملل متحد، در درگیری‌های قبیله‌ای بین قبایل هائوسا و فونگ در جتوب شرقی سودان نزدیک به مرز اتیوپی آغاز شد، دست‌کم ۶۵ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند.

جمال ناصر السید، وزیر بهداشت ایالت نیل آبی از مقامات نظامی در پایتخت درخواست کرد که به دلیل فقدان امکانات کافی، تجهیزات بیمارستانی و دارو برخی از مجروحان را به پایتخت منتقل کنند.

 شنبه گذشته مقامات سودان گفته بودند که تعداد کشته‌شدگان حداقل ۳۱ نفر است.

نظامیان به بهانه ایجاد ثبات و برقراری امنیت، نیروهای شبه‌نظامی را که بیشترین سهم در سرکوب جامعه مدنی و حرکت‌های آزادیخواهانه را دارند، در منطقه مستقر کرده‌اند. آنها همچنین از شنبه شب مقررات منع آمد و شد شبانه وضع کرده‌اند.

معترضان سودانی در حالی که در پایتخت به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی می‌کردند، پلاکاردهایی با مضمون «جنگ داخلی را متوقف کنید»، «نیل آبی خونین شد» را به دست داشتند.

علیرغم توافقنامه صلح سراسری که توسط چهار گروه‌ها معارض مسلح و ارتش در سال ۲۰۲۰ امضا شد، خشونت‌های پراکنده در چندین بخش سودان از جمله مناطق ساحلی شرقی و دارفور غربی رخ داده است. بر اساس توافق جوبا قرار بود گروه‌های معارض مسلح منحل و در ارتش ادغام شوند. این توافق شامل مسائل امنیتی، مساله زمین، عدالت انتقالی، غرامت و جبران خسارت، پروتکل توسعه بخش عشایری و دامداری، تقسیم ثروت، تقسیم قدرت، آوارگان و پناهندگان بود.

جنبش مدنی ضد کودتا که از زمان کودتای اکتبر ۲۰۲۱ کارزار بزرگی را برای بازگشت به دولت غیرنظامی به راه انداخته، ارتش را به دامن زدن به درگیری داخلی و ناتوانی در محافظت از جان غیرنظامیان متهم کرده است.

به گزارش رویترز محمد ادریس، یک معترض ۴۳ ساله در خارطوم گفت:

«ادامه کودتا به معنای مرگ و میر بیشتر است همانطور که در نیل آبی، دارفور و جاهای دیگر دیدیم.»

رهبران نظامی ادعا می‌کنند که تسلط آنها برای حفظ ثبات سودان در بحبوحه درگیری‌های سیاسی ضروری است.

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش که رهبری کودتای اکتبر علیه دولت غیرنظامی را به‌عهده دارد دوشنبه ۴ ژوئیه/ ۱۳ تیر  در اقدامی غافلگیرکننده در یک نطق تلویزیونی وعده داد که ارتش راه را برای یک دولت غیرنظامی باز کند، از مذاکرات جاری سیاسی خارج شود و به گروه‌های سیاسی و انقلابی اجازه تشکیل دولت انتقالی را بدهد.  روهای آزادی و تغییر (FFC) در سودان، مهم‌ترین جریان تحول‌آفرین در این کشور که سازماندهی اعتراضات را هم به عهده دارد پیشنهاد ژنرال عبدالفتاح برهان را  به عنوان یک «عقب‌نشینی تاکتیکی» رد کرده و از مردم خواستند به اعتراضات ادامه دهند.