خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در دولت بریتانیا نوشت که بوریس جانسون روز پنجشنبه ۷ جولای/۱۶ تیرماه استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری بریتانیا اعلام می‌کند. پیش از این بی‌بی‌سی هم به نقل از منابع نزدیک به جانسون خبر استعفای او از رهبری حزب محافظه‌کار را در ساعات پیش رو اعلام کرده بود.

در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵۰ قانونگذار حزب محافظه‌کار در اعتراض به ادامه رهبری بوریس جانسون از سمت خود استعفا داده بودند. موج استعفای وزرای کابینه هم عملاً دولت را فلج کرده بود. اعضای معترض حزب محافظه‌کار که اکنون بلوک قدرتمندی را شکل داده‌اند می‌گویند که جانسون دیگر شایسته رهبری این حزب و نخست‌وزیری کشور نیست.

با استعفای هشت وزیر، از جمله وزیر خارجه، در دو ساعت گذشته، جانسون منزوی و ناتوان‌تر از قبل در تلاش بود تا تنها از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا دهد. اگر چنین می‌شد، بوریس جانسون می‌توانست در دو ماه آینده و تا تعیین رهبر جدید حزب اکثریت در پارلمان این کشور همچنان سمت نخست‌وزیری را حفظ کند. اما رویترز اکنون گزارش داده است که بیانیه‌ای که در ساعات‌آینده دفتر نخست‌وزیری بریتانیا منتشر خواهد کرد مضمونش استعفای بوریس جانسون از رهبری حزب و سمت نخست‌وزیری است.

دفتر بوریس جانسون صدور یک بیانیه در ساعات آینده را تأیید کرده ولی هنوز درباره محتوای این بیانیه به صورت رسمی سخنی به میان نیامده است.

جاستین تاملینسون، معاون رئیس حزب محافظه‌کار در توییتر نوشت:

«استعفای او اجتناب ناپذیر بود. ما به عنوان یک حزب باید به سرعت متحد شویم و روی موضوعات مهم تمرکز کنیم.»

محافظه کاران اکنون باید یک رهبر جدید انتخاب کنند، روندی که ممکن است حدود دو ماه طول بکشد.

ندیم زهاوی، وزیر دارایی جانسون، که روز سه‌شنبه به سمت خود منصوب شد، در یکی از آشفته‌ترین ۲۴ ساعت‌های تاریخ سیاسی معاصر بریتانیا، صبح امروز استعفای خود را اعلام کرد.

او در توییتر خطاب به بوریس جانسون نوشت:

«این وضعیت باثباتی نیست و فقط (هر لحظه) بدتر خواهد شد: برای شما، برای حزب محافظه‌کار و مهم‌تر از همه کشور. شما باید کار درست را انجام دهید و همین الان بروید.»

برخی از کسانی که در سمت خود باقی ماندند، از جمله بن والاس، وزیر دفاع گفتند که این کار را فقط به این دلیل انجام می‌دهند که موظف به حفظ امنیت کشور هستند.

جانسون تقریباً سه سال پیش به قدرت رسید و قول داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به ارمغان بیاورد و کشور را از کشمکش تلخی که پس از رفراندوم  برگزیت در سال ۲۰۱۶ رخ داد، نجات دهد.

در آن زمان، برخی از محافظه‌کاران مشتاقانه از رهبری این روزنامه‌نگار و شهردار سابق لندن حمایت کردند زیرا او می‌توانست بخش‌هایی از آرای خاکستری رأی‌دهندگان محافظه‌کار را به خود جلب کند.

این موضوع در انتخابات دسامبر ۲۰۱۹ ثابت شد. اما رویکرد تهاجمی و اغلب آشفته دولت او و مجموعه‌ای از رسوایی‌ها از جمله شکستن قانون قرنطینه در میانه همه‌گیری کرونا و برپایی پارتی در دفتر نخست‌وزیر، نظر بسیاری از قانون‌گذاران هم‌حزبی جانسون را از او برگرداند. در همین حال نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که او دیگر محبوبیتی در بین عموم مردم ندارد.

بحران اخیر که نهایتاً به پایان کار بوریس جانسون منجر خواهد شد پس از آن شروع شد که او به دروغ اعلام کرد که از سوء رفتار جنسی کریس پینچر بی خبر بوده است.

کریس پینچر، معاون رئیس حزب محافظه‌کار و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا بود. مشخص شده بود که جانسون از سال ۲۰۱۹ در جریان اتهامات پینچر و رفتارش قرار داشته و با این وجود او را به این سمت منصوب کرده است. جانسون پس از استعفای پینچر به صورت رسمی عذرخواهی کرد و مدعی شد که او موضوع اتهامات پینچر را در زمان انتصابش فراموش کرده بود.

بحران اقتصادی کنونی پس از حمله روسیه به اوکراین، تورم و افزایش قیمت سوخت نیز سبب شد تا پایان کار جانسون زودتر از آنچه انتظار می‌رفت رقم بخورد. بریتانیایی‌ها و برخی اعضای حزب محافظه‌کار معتقدند که نخست‌وزیر برنامه‌ای برای مقابله با تورم و بهبود وضع اقتصاد ندارد.