به‌گفته منابع روسی، تا صبح یکشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم ماه مه در مجموع ۴۶ غیرنظامی از منطقه اطراف کارخانه محاصره‌شده فولاد آزوفستال در بندر ماریوپل اوکراین تخلیه شدند.

خبرگزاری‌های روسی ابتدا روز گذشته (شنبه) گزارش دادند که ۲۵ نفر در طول روز ساختمان کارخانه را در این شهر کاملاً ویران‌شده در کنار دریای آزوف ترک کرده‌اند. خبرگزاری اینترفاکس به‌نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با فرا رسیدن شب، ۲۱ نفر دیگر موفق به فرار از خانه‌های مجاور نیروگاه شدند.

رویترز نوشته است غیرنظامیان خارج‌شده از ماریوپل به یک مرکز پذیرش موقت در روستای بزیمنه در منطقه دونتسک رسیده‌اند. مردم با اتوبوس‌هایی با پلاک اوکراینی در کاروانی با نیروهای روسی و خودروهایی با نشان‌های سازمان ملل وارد این روستا شدند.

گروهی از غیرنظامیان و سربازان اوکراینی از اواسط آوریل در کارخانه آزوفستال پناه گرفته‌اند.

سازمان ملل به دنبال میانجی‌گری برای دستیابی به توافقی است که تخلیه افرادی را شامل شود که هنوز در این کارخانه گرفتار هستند. تخمین زده می‌شود که تعداد آن‌ها حدود یک هزار نفر باشد، اما مقام‌های روسی می‌گویند این تعداد می‌تواند دو برابر این رقم باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه و اوکراین آتش‌بس محلی را رعایت کرده‌اند. با این حال ارتش اوکراین می‌گوید جنگنده‌های روسیه همچنان به بمباران این شهر و کارخانه آزوفستال ادامه می‌دهند.

در ماه آوریل، در حالی که نیروهای روسی به‌دنبال تصرف کامل ماریوپل بودند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از نیروهایش خواست این شهر را چنان مسدود کنند «که حتی یک مگس از آن عبور نکند».

دیدار نانسی پلوسی با ولودیمیر زلنسکی

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم ماه مه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف دیدار کرد و در این ملاقات قول داد که ایالات متحده آمریکا همچنان از اوکراین در برابر روسیه حمایت کند.

زلنسکی در توییتر فیلمی منتشر کرد که در آن او با لباس‌های نظامی و محافظان مسلح در حال خوش‌آمدگویی به هیأت همراه پلوسی در بیرون دفتر ریاست ‌جمهوری خود است. زلنسکی در کنار این فیلم نوشت «ایالات متحده در حمایت قوی از اوکراین در مبارزه با تجاوز روسیه پیشرو است».

پلوسی در این دیدار گفت:

«هیأت ما به کی‌یف سفر کرد تا پیامی غیرقابل انکار و قاطع را به کل جهان ارسال کند: آمریکا محکم در کنار اوکراین ایستاده است.»

نانسی پلوسی همچنین حمله روسیه به اوکراین را «تهاجم شیطانی» پوتین نامید و آن را محکوم کرد.

افزون بر پلوسی، جیسون کرو، جیم مک گاورن و آدام شیف نمایندگان دیگر نیز در این دیدار حضور داشتند.

پلوسی روز جمعه گفته بود که امیدوار است بسته کمکی ۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین را که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درخواست کرده است، «در اسرع وقت» تصویب کند.

حمله موشکی روسیه به نزدیکی اودسا

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که به یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر بندری اودسا حمله موشکی کرده و یک باند و یک انبار حاوی تسلیحات و مهمات ارسال‌شده توسط آمریکا و کشورهای اروپایی به اوکراین را منهدم کرده است.

اوکراین روز شنبه گفته بود که موشک‌های روسی باند فرودگاه اصلی اودسا را ​​که به‌تازگی ساخته شده بود، منهدم کرده‌اند. مشخص نیست که آیا آن‌ها به همین رویداد اشاره کرده‌اند یا خیر.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از موشک‌های اونیکس برای انهدام باند فرودگاه در نزدیکی شهر اودسا استفاده کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که پدافند هوایی روسیه دو بمب افکن سوخوی اوکراین را در نزدیکی خارکف (خارکیف) در شمال شرقی اوکراین سرنگون کرد.

دولت‌های غربی هفته گذشته توافق کردند که سلاح‌های سنگین به اوکراین تحویل دهند تا این کشور بتواند در برابر مهاجمان روسی از خود دفاع کند. پس از آن دولت روسیه اعلام کرد که انبارهای تسلیحاتی و مسیرهای حمل‌ونقل این سلاح‌ها را نابود خواهد کرد؛ از جمله خطوط راه‌آهنی که قرار است تجهیزات نظامی را به مناطق جنگی در شرق اوکراین منتقل کنند، مورد حمله قرار خواهند گرفت.

«حمله نیروهای اوکراین به روستاهای اطراف خرسون»

به‌گزارش خبرگزاری روسی ریا نووستی، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنین از «حمله نیروهای اوکراینی به چندین روستا در حومه شهر خرسون» خبر داد و گفت این حملات خسارت‌های جانی به‌همراه داشته و غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. این وزارتخانه گفت نیروهای اوکراینی یک مدرسه، یک کودکستان و یک قبرستان را در روستاهای کیسلیوکا و شیروکا بالکا گلوله باران کردند.

هیچ اشاره‌ای به زمان حمله یا شمار کشته‌ها و مجروحان نشده است. اوکراین هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است روسیه قصد دارد منطقه خرسون در جنوب اوکراین را برای همیشه به کنترل درآورد. به‌گفته وزارت دفاع بریتانیا، از زمان فتح این منطقه در ماه مارس، روسیه با ایجاد یک دولت منطقه‌ای طرفدار روسیه، نفوذ خود را افزایش داده است.

روسیه از کنترل این منطقه و مسیرهای حمل‌ونقل آن برای پیشروی‌ در شمال و غرب و حفظ موقعیت خود در کریمه استفاده می‌کند.

میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه روز یکشنبه نیروهای اوکراینی را به برنامه‌ریزی برای انفجار سد «نیکلایف» متهم کرد و گفت اوکراین با انفجار این سد به‌دنبال برخی اقدامات تحریک‌آمیز و متهم کردن ارتش روسیه به انجام آن است.