وزارت دفاع ترکیه دوشنبه ۱۸ آوریل/۲۹ فروردین اعلام کرد هواپیماهای جنگنده، بالگردها و پهپادهای ترکیه در یک عملیات هوایی و زمینی به مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق حمله کردند و اردوگاه‌ها و انبارهای مهمات را هدف قرار دادند.

این اقدام نظامی بخشی از کارزار طولانی‌مدت ترکیه در عراق و سوریه علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ)در شمال سوریه است. آنکارا این دو گروه را به عنوان گروه‌های تروریستی تلقی می‌‌کند.

عملیات نظامی ترکیه علیه مواضع کردها در شمال عراق در حالی آغاز شده که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه جمعه ۱۵ آوریل/۲۶ فروردین با مسرور بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه اداره ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه، گفت‌وگوهای دو طرف به گام‌ها و سیاست‌های آنکارا و اربیل درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای اختصاص داشت.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع کردها در شمال عراق بر مناطق متینه، زاپ و آواسین-باسیان متمرکز بود. در کنار عملیات هوایی، کماندوها و نیروهای ویژه نیز به صورت زمینی و هوایی شرکت داشتند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت:

«عملیات ما طبق برنامه با موفقیت ادامه دارد. اهداف شناسایی شده در مرحله اول به تصرف در آمده‌اند.»

در مورد تلفات این عملیات گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری روداو به نقل از مردم محلی گزارش داده است که دست‌کم شش هواپیمای جنگنده ارتش ترکیه مواضع پ ک ک در کوه و در نزدیکی شهر شیلادزه را بمباران کردند. صبح دوشنبه نیز ده‌ها فروند بالگرد ارتش ترکیه مواضع پ ک ک در زاپ را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد پس از ارزیابی این که پ‌ک‌ک در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله بزرگ است، این عملیات را با هدف «جلوگیری از حملات تروریستی» و تضمین امنیت مرزی آغاز کرده است.

 توپخانه ارتش ترکیه همچنین مواضع شبه‌نظامیان کرد در این مناطق گلوله‌باران کرد.

 دولت و جریان‌های سیاسی عراق نزدیک به ایران به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالف‌اند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

۲ فوریه سال جاری/ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ نیز نیروهای نظامی ترکیه عملیات مشابهی را در شمال عراق و سوریه انجام دادند. در آن زمان قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق از گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه در عراق به ترکیه هشدار داده بود که چنانچه ترکیه به حملات نظامی در عراق ادامه دهد به سرنوشت آمریکا در این کشور دچار خواهد شد.