رئیس جمهوری فرانسه پس از سه گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین و یک گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، همتایان روس و آمریکایی خود دوشنبه ۷ فوریه/ ۱۷ بهمن با هدف کاهش تنش در مرزهای اوکراین به مسکو سفر می‌کند.

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای تنش‌زدایی از بحران اوکراین، کاخ سفید اعلام کرده است که روسیه ۷۰ درصد از قدرت آتش مورد نیاز برای یک تهاجم نظامی تمام‌عیار را فراهم کرده است. وزیر دفاع سابق اوکراین می‌گوید روسیه برای تصرف کی‌یف نیروی کافی در اختیار دارد اما این نیروها هنوز برای تصرف و اشغال کل اوکراین کفایت نمی‌کند. روسیه این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه قبل از سفرش به مسکو در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش هشدار داد که نباید توقع داشت روسیه یک‌طرفه برای کاهش تنش وارد عمل شود. به گفته مکرون مسکو حق دارد نگرانی‌های امنیتی‌اش را مطرح کند. مکرون گفت:

«هدف روسیه تصرف اوکراین نیست. روسیه در پی شفاف‌سازی توافق‌ها با اتحادیه اروپا و ناتوست.»

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه افزود به همین سبب هم «حرکت به سمت یک نظم تازه که اروپا به آن عمیقاً نیاز دارد و بر اصل بنیادین شناسایی حق حاکمیت دولت‌ها استوار باشد، ضروری است.»

مکرون اظهار امیدواری کرد که در گفت‌وگو با پوتین می‌توان با وجود ارزیابی‌های بدبینانه در پایتخت‌های غربی مانع از درگیری نظامی در مرزهای اوکراین شد. مکرون گفت:

«فشردگی گفت‌وگوی ما با روسیه و این سفر به مسکو برای جلوگیری از این منظور طراحی شده است. سپس در مورد شرایط تنش‌زدایی بحث خواهیم کرد. ما باید بسیار واقع‌بین باشیم. ما حرکات یک جانبه نخواهیم داشت، اما جلوگیری از وخامت اوضاع ضروری است.»

مکرون در ادامه گفت‌وگو با ژورنال دو دیمانش گفت همواره در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین بوده است و به همین اعتبار هم معتقد است که رئیس جمهوری روسیه برای دستیابی به یک «راه حل تاریخی» آمادگی دارد.

سفر صدراعظم آلمان به واشنگتن

در همان حال که مکرون برای دیدار با پوتین به مسکو سفر می‌کند، اولاف شولتس صدراعظم آلمان برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بحران اوکراین به واشنگتن سفر می‌کند.

 متحدان آلمان در ناتو، از برلین به دلیل عدم صدور سلاح به اوکراین انتقاد کرده‌اند. شولتس در مصاحبه با واشنگتن پست گفت:

«در آلمان ملاک‌های سختگیرانه‌ای برای صدور سلاح به مناطق بحرانی وجود دارد.»

شولتس در ادامه افزود که آلمان از طریق‌های دیگری، از جمله از طریق یک کمک دو میلیارد دلاری به یاری اوکراین شتافته است.

صدراعظم آلمان گفت دولت او با صدها سرباز مستقر در لیتونی و هواپیماهای جنگنده در رومانی در تقویت جناح شرقی ائتلاف به ناتو کمک می‌کند.

 واشنگتن از برلین خواسته است که از خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ صرف‌نظر کند. شولتس گفت در این مورد یک «ابهام راهبردی» وجود دارد و در همان حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. صدراعظم آلمان گفت:

«لطفا درک کنید که من وارد جزئیات نمی‌شوم، اما پاسخ ما متحد و قاطع خواهد بود.»

بر اساس برآورد نهادهای اطلاعاتی در مجموع ۱۳۵ هزار نیروی نظامی روسیه در حوالی دونباس در مرز اوکراین مستقر شده‌اند. روسیه همچنین نیروهایی هم در کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک آن کشور ضمیمه شد مستقر کرده است. این نیروها به گونه‌ای مستقر شده‌اند که بتوانند از سه سمت وارد اوکراین شوند.