خبرگزاری دولتی کره‌شمالی ‌روز پنجشنبه ۱۶ دی‌ماه گزارش داد که پیونگ یانگ یک «موشک مافوق صوت» را شلیک کرده‌ که با موفقیت هم به هدف اصابت کرده است. این دومین آزمایش موشک مافوق صوت این کشور از زمان توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای است.

چهارشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی کره شمالی این موشک را آزمایش کرد. ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا به این آزمایش واکنش نشان دادند و احتمال دادند که موشک پرتاب‌شده از نوع بالستیک باشد. کره‌شمالی اکنون می‌گوید که موشک مافوق‌صوت آزمایش کرده است.

 کره شمالی اولین بار در ماه سپتامبر یک موشک مافوق صوت را آزمایش کرد. آزمایش این موشک‌ها واکنش رسمی کره شمالی است به برنامه آمریکا برای استقرار سامانه‌های نظامی پیشرفته در کره‌جنوبی و شرق این کشور. تکنولوژی ساخت موشک‌های مافوق‌صوت تاکنون تنها در اختیار قدرت‌های نظامی بزرگ قرار داشته و اکنون کره شمالی هم به این مسابقه تسلیحاتی پیوسته است.

سلاح‌های مافوق صوت معمولاً در ارتفاع پایین‌تر از موشک‌های بالستیک پرواز می‌کنند و می‌توانند تا بیش از پنج برابر سرعت صوت یا حدود ۶۲۰۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرند.

علیرغم نام این نوع موشک‌ها، تحلیلگران می گویند که ویژگی اصلی تسلیحات مافوق صوت سرعت نیست و گاهی اوقات موشک‌های بالستیک سنتی می‌توانند سرعتی مشابه یا بیشتر از آن داشته باشند. ویژگی مهم موشک‌های مافوق صوت قابلیت مانور بالای آنها است.

به گزارش تلویزیون دولتی کره‌شمالی، در آزمایش روز چهارشنبه، «کلاهک مافوق صوت» از تقویت کننده موشک خود جدا شد و ۱۲۰ کیلومتر به صورت جانبی مانور داد قبل از اینکه به هدفی در فاصله ۷۰۰ کیلومتری «دقیقاً برخورد کند.»

کره‌شمالی می‌گوید که این موشک توانایی خود را در ترکیب «پرواز چند مرحله‌ای و مانور جانبی قوی» نشان داد و این آزمایش همچنین مؤلفه‌هایی مانند کنترل پرواز و توانایی آن برای عملیات در زمستان را تأیید کرد.

در گزارش رسانه رسمی این کشور آمده است: «موفقیت‌های پی در پی در پرتاب‌های آزمایشی در بخش موشک‌های مافوق صوت از اهمیت راهبردی برخوردار است، زیرا آن‌ها دستیابی به هدف ما را برای نوسازی نیروهای مسلح سرعت می‌بخشند.»

در حالی که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ بمب‌های هسته‌ای یا موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دوربرد را آزمایش نکرده است، در سال‌های اخیر، کره شمالی طیف وسیعی از موشک‌ها و کلاهک‌های مانورپذیرتر را توسعه داده و پرتاب کرده است که احتمالاً قادر به غلبه بر سامانه‌های دفاع موشکی خواهند بود.

آنکیت پاندا، یکی از اعضای ارشد موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی مستقر در ایالات متحده، می‌گوید: «تصور من این است که مقام‌های کره‌شمالی موشک‌های مافوق صوت را به‌عنوان وسیله‌ای کیفی و بالقوه مفید برای مقابله با دفاع موشکی در نظر گرفته‌اند.»

سلاح‌های مافوق صوت نسل جدید سلاح‌هایی هستند که هدفشان گرفتن زمان و امکان واکنش از دشمنان است.

ماه گذشته، ایالات متحده ساخت یک رادار دوربرد عظیم ۱٫۵ میلیارد دلاری را برای یک سیستم دفاع موشکی بومی در آلاسکا را به پایان برد. آمریکا می‌گوید می‌تواند موشک‌های بالستیک و همچنین سلاح‌های مافوق صوت کشورهایی مانند کره شمالی را با این سامانه جدید ردیابی کند.

عکس‌های منتشر‌شده از آزمایش روز چهارشنبه نشان می‌دهد که اینموشک نسخه‌ای متفاوت از سلاحی است که سال گذشته آزمایش شد و اولین بار در یک رژه نظامی در ماه اکتبر در پیونگ یانگ رونمایی شد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در تماسی با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن، پرتاب موشک از سوی کره شمالی را محکوم کرد و درباره همکاری برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل و صلح پایدار در شبه جزیره کره گفت و گو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعداً گفت: «ما هر گونه قابلیت جدید را جدی می‌گیریم و همانطور که گفته‌ایم، آزمایش‌های مداوم (کره شمالی) برای توسعه موشک‌های بالستیک را که برای منطقه و جامعه بین‌المللی بی‌ثبات‌کننده است، محکوم می‌کنیم.»

مذاکرات با هدف متقاعد کردن کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای و کنار گذاشتن موشک‌های بالستیک از زمانی که مجموعه‌ای از نشست‌ها بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بدون دستیابی به توافق، شکست خورد، متوقف شده است.

دولت جو بایدن اعلام کرده است که آماده گفت‌وگو با کره شمالی است، اما پیونگ یانگ گفته است که اقدامات آمریکا لفاظی‌های توخالی بدون تغییرات اساسی در «سیاست‌های خصمانه» مانند رزمایش‌های نظامی و تحریم‌ها است.