پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت:

اینکه بگوییم تعداد موارد اومیکرون تنها ۳۰ یا ۳۴ مورد تایید شده است، درست نیست و قطعا تعداد موارد بیماری در کشور بیش از این است و در کل کشور هم پخش شده است. به طوری که می‌توان گفت اُمیکرون در کل کشور در حال گردش است.

وزارت بهداشت و درمان ایران پنج‌شنبه ۹ دی شمار افراد مبتلا به اومیکرون شناسایی شده را ۴۳ نفر اعلام کرده بود.

یک عامل پایین بودن آمار مبتلایان شناسایی شده به کووید-۱۹ در ایران شمار اندک آزمایش های روزانه است. به گفته طبرسی در ایران روزانه ۲۰ هزار تست کرونا گرفته می‌شود که رقم بسیار اندکی است. او گفت:

ما به عنوان یک کشور ۸۰ میلیونی حداقل باید روزانه یک میلیون تست را داشته باشیم. حال اگر امکان انجام روزانه یک میلیون تست وجود ندارد، حداقل روزانه ۱۰۰ هزار تست را باید انجام دهیم تا بتوانیم آمار دقیقی از اومیکرون داشته باشیم.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران هم نسبت به «شیوع بیش از اندازه سویه «اومیکرون» ابراز نگرانی کرده است. او گفت: «چیزی که نگران آن هستیم شیوع بیش از اندازه سویه اومیکرون است که می‌تواند درگیری زیادی از نظر وسعت ابتلا ایجاد کند».

توکلی وضعیت در پایتخت را «آرام» توصیف کرد اما یک علت آن را تعداد کم آزمایش های روزانه دانست و گفت: «عدد واقعی ابتلا به اومیکرون در تهران نداریم.»

ایران به تعداد محدودی کیت ویژه تشخیص کرونا دسترسی دارد. بنیاد برکت که پیش از این مدعی شده بود واکسن ضد کرونا داخلی تولید می‌کند ادعا کرده است تولید کیت تشخیص ویژه سویه اومیکرون را آغاز کرده است.

خطر در کمین دانش‌آموزان

وزارت بهداشت و ستاد کرونا در شرایطی تلاش می‌کند وضعیت را «در کنترل» نشان بدهند که کارشناسان سلامت پیشتر نسبت به افزایش سرعت گردش ویروس و موج ششم کرونا در هفته‌های آینده هشدار داده و ابراز نگرانی کرده بودند.

بازگشایی مدارس، کاهش سطح عمومی رعایت دستورالعمل‌ها و امتناع دولت از اجرای مقررات محدود کنده برای کنترل چرخه انتقال از عمده ترین دلایل نگرانی کارشناسان بابت موج ششم کرونا در ایران به شمار می‌روند.

در پیوند با همین موضوع توکلی افزایش شمار کودکان و نوجوانانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند را تأیید کرد اما مدعی شد که هر سال در این فصل بیماری تنفسی در کودکان شیوع پیدا می‌کند.

او افزایش آمار دانش آموزان مبتلا به اومیکرون را تأیید نکرد و در این باره گفت: در مورد ابتلا در مدارس البته معمولا در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند اوج بیماری‌های تنفسی در کودکان را شاهد هستیم که به نظر نمی‌رسد تعداد قابل توجهی از این مراجعات کرونا باشد.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا اما نسبت به خطر تداوم حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها هشدار داد. او گفت: کمیته علمی از همان ابتدا اعلام کرد که مخالف بازگشایی مدارس به صورت کامل است. اینکه دانش آموزان در کلاس‌هایی که نه تهویه دارد و نه فضای درستی دارد، درست نیست. اینکه یک روز در هفته به صورت منتخب و با تعداد کم دانش آموزان حضور داشته باشند، ممکن است موردی نداشته باشد، اما اینکه قرار باشد که هر روز تعداد زیادی از دانش آموزان را به مدرسه بیاوریم، خطرناک است.

آموزش و پرورش با وجود هشدارهای فعالان صنفی و کارشناسان سلامت از نیمه آبان به تدریج مدرسه‌ها را بازگشایی کرد. وزیر آموزش و پرورش هم طی روزهای گذشته بدون توجه به ابراز نگرانی‌ها در باره امکان ابتلا دانش اموزان به اومیکرون بر برگزاری حضوری امتحانات تأکید کرد.