رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، شامگاه دوشنبه ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر با تکرار دفاع از سیاست نرخ‌ بهره پایین خود، در شرایطی که لیر به پایین‌ترین حد ارزش خود سقوط کرده بود، مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف جلوگیری از دلاری شدن بیشتر زندگی اقتصادی ترکیه و تشویق پس‌انداز به لیر ارائه کرد.

اردوغان پس از جلسه کابینه در یک نشست مطبوعاتی با وعده این‌که ترکیه دیگر کشوری وابسته به واردات نخواهد بود، گفت دولت قصد دارد مدل مالی جدید برای پس‌انداز شهروندان ارائه دهد تا نگرانی‌های در مورد نرخ ارز را کاهش دهد.

اردوغان گفت:

«نرخ یارانه دولتی در نظام بازنشستگی شخصی از ۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد تا جذاب‌تر شود و با کاهش نرخ سود، شاهد کاهش تورم در ماه‌های آینده خواهیم بود.»

او همچنین افزود دولت ارزش سپرده‌های لیری مردم در بانک‌ها را در برابر سقوط ارزش پول کشور تضمین می‌کند و دیگر ضرورتی برای خارج کردن سپرده‌های لیری از بانک‌ها و تبدیل آن‌ها به ارزهای خارجی وجود نخواهد داشت.

او گفت:

«با کاهش نرخ بهره، همه ما شاهد خواهیم بود که تورم ظرف چند ماه چگونه شروع به کاهش خواهد کرد. این کشور دیگر بهشت ​​کسانی نخواهد بود که با نرخ بهره بالا به پول خود اضافه می‌کنند، بهشت ​​واردات نخواهد بود.»

اردوغان همچنین تأکید کرد که ترکیه به اقتصاد بازار آزاد متعهد است و قصد ندارد از اقتصاد بازار آزاد دست بکشد.

اردوغان در یک سال اخیر به‌منظور تقویت رشد اقتصادی با وجود تورم نزدیک به ۲۰ درصد، بر کاهش نرخ بهره تأکید کرده است. از سپتامبر گذشته (شهریور)، بانک مرکزی ترکیه با این استدلال که فشارهای تورمی موقتی است، نرخ بهره خود را در مجموع ۳۰۰ واحد پایه کاهش داد و به ۱۶ درصد و سپس به ۱۴ درصد رساند. بانک مرکزی ترکیه در یکم مهر / ۲۳ سپتامبر به‌صورت غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در آن کشور را یک درصد کاهش داد و سپس این کاهش ادامه یافت و همزمان با آن سقوط ارزش لیر ترکیه مدام رکورد شکست و به سبب سقوط لیر، قیمت کالاهای وارداتی افزایش یافت و مردم در مضیقه قرار گرفتند.

نرخ تورم ترکیه در حال حاضر بالای ۲۱ درصد است و به‌گفته ناظران مستقل و منتقدان دولت، تورم در بسیاری از اقلام اساسی و خوراکی به بالای ۵۰ درصد رسیده است. مخالفان اردوغان سیاست‌های اقتصادی دولت را عامل اصلی این بحران می‌دانند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند.

در پی سخنان اردوغان در روز دوشنبه کاهش ارزش لیر ترکیه متوقف شد و برای ساعاتی به ۱۸,۳ واحد در برابر هر دلار آمریکا رسید و دوشنبه شب هر دلار به ۱۵ لیر رسید.

این روند صبح سه‌شنبه ۳۰ آذر / ۲۱ دسامبر ادامه یافت و هر دلار آمریکا ۱۲,۷ لیر خریداری و ۱۳,۲ لیر فروخته شد.

این در حالی است که ارزش لیر تنها در پنج هفته منتهی به جمعه گذشته نزدیک به ۴۰ درصد سقوط کرده بود.

قیمت هر گرم طلا نیز که در روزهای اخیر به حدود یک‌هزار لیر رسیده بود صبح سه‌شنبه وارد کانال ۷۰۰ لیر شد.

اقتصاددانان مدل نرخ‌های پایین اردوغان را بی‌پروا خوانده و گفته‌اند که تورم در ترکیه سال آینده به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید.

به‌گفته آن‌ها، حتی پس از افزایش امروز در نرخ لیر، پول ترکیه در سال جاری حدود نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و بدترین عملکرد را در میان اقتصادهای بازارهای نوظهور دارد.