رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت که با توجه به هماهنگی‌هایی که بین تهران و ایروان صورت گرفته قرار است ایران به ازای گاز صادراتی به ارمنستان برق دریافت کند. 

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران ( ایلنا)، دوشنبه، ۱۲ مهر، حمیدرضا صالحی در این رابطه گفت:

«اکنون منتظریم این کشور با توجه به میزان گازی که دریافت کرده تعهدات خود را انجام دهد و صادرات برق به ایران آغاز شود.» 

صالحی افزود:

«ما به‌طور اساسی نیاز به تبادل انرژی با کشورهای منطقه داریم و گاز و برق دو حامل انرژی هستند که می‌توانند کشور ما را تبدیل به هاب (شبکه اتصالی) انرژی کنند، در این راستا کریدور شمالی از طریق ایران- ارمنستان-گرجستان-روسیه و همچنین ایران- آذربایجان- روسیه می‌تواند منتج به تبادل شود و با توجه به اختلاف فصلی و تفاوت در زمان پیک مصرف برق و انرژی این امکان میسر است.» 

او با بیان اینکه ما به جای احداث نیروگاه جدید با هزینه بالا می‌توانیم از راهکار سواپ برای تأمین برق ارزان بهره ببریم، گفت:

«خط انتقال برق ایران- ارمنستان در همین راستا و با فاینانس ایران در حال احداث است، اما به دلیل مسائل منطقه‌ای و تحریم‌ها هنوز این خط راه‌اندازی نشده است.» 

صالحی با تأکید بر لزوم تقویت خطوط لوله گاز گفت:

«ما می‌توانیم از شمال و از کشورهای ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه و اروپا برویم، اتحادیه اروپا هم بارها این موضوع را مطرح کرده، همچنین این امکان را داریم که خط لوله گاز را از طریق عراق و سوریه به مدیترانه ببریم.»

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران «دیپلماسی انرژی» به «دیپلماسی سیاسی» کمک و جایگاه ایران را تقویت می‌کند، «به شرطی که رویکرد سیاست‌های مصرف انرژی در کشور اصلاح شود».

در حالی‌که اعزام کامیون‌های ایرانی از مسیر نخجوان یکی از عوامل تنش بین ایران و آذربایجان عنوان شده و حتی علی خامنه‌ای تلویحاً این کشور را به سیلی تهدید کرده، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان درباره روابط این کشور و ایران گفته است:

«ایران شریک ماست. من اطمینان دارم که شرکای ایرانی ما می‌دانند ارمنستان هرگز در توطئه علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا این روابط برای ارمنستان بسیار مهم است.»

پاشینیان با اشاره به لزوم رابطه نزدیک ایروان و تهران، اجرای پروژه‌های بزرگ مشترک با ایران، از جمله سومین خط انتقال برق با ولتاژ بالا را نیز اعلام کرد.

هفته گذشته آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان و عباس بدخشان ظهوری سفیر ایران در ایروان درباره گسترش قرارداد مبادله گاز در قبال برق بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

طرفین از مشارکت در بسترهای مختلف و توسعه روابط استقبال کردند و به اهمیت گسترش همکاری‌ها در زمینه تجاری و اقتصادی تأکید کردند. میرزویان و ظهوری همچنین امنیت و ثبات منطقه را بررسی کردند. 

ایران به‌عنوان دومین کشور دارای بزرگترین ذخایر گازی از رتبه چهاردهم جهانی در حوزه ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی برخوردار است. سواپ یا معامله انرژی یکی از استراتژی‌هایی است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته تا بر حجم معاملات انرژی با کشورهای همسایه بیفزاید.