به گزارش خبرگزاری آلمان رامیز الکبروف، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان گفت:

«اوضاع در افغانستان همچنان بحرانی است. نیمی از کودکان افغانستانی به‌سختی شکمشان را سیر می‌کنند.»

قیمت مواد غذایی در افغانستان در روزهای گذشته دست‌کم ۵۰ درصد و قیمت بنزین ۷۵ درصد افزایش یافته است.  

الکبروف گفت ذخایر غذایی افغانستان تا اواخر سپتامبر به پایان می‌‌رسد. در همان حال هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به تاکید اعلام کرد که سازمان ملل از منابع مالی کافی برای کمک‌رسانی به شهروندان افغانستانی برخوردار نیست و برای این کار دست‌کم به ۲۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.  

سازمان ملل متحد در تلاش است به ۱۸ میلیون نفر از شهروندان افغانستانی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، خدمات‌رسانی کنند. در حال حاضر فقط خدمات‌رسانی به نیمی از این جمعیت میسر است.

طالبان در تلاش برای تشکیل دولت

در همان حال طالبان سه‌شنبه یکم سپتامبر/۱۰ شهریور اعلام کردند که در دو روز آینده دولت تشکیل می‌دهند.

شیرمحمد عباس استانکزی، از اعضای رهبری گروه طالبان اعلام کرده است دولتی که به‌زودی اعلام می‌شود، شامل تمام اقوام خواهد بود. استانکزی اما یادآوری کرده که مقام‌های دولت طالبان شامل اعضای کابینه دولت پیشین نخواهند بود.

عباس استانکزی در ادامه خاطرنشان کرده که فرودگاه بین‌المللی کابل تا دو روز آینده بازگشایی خواهد شد.  

مرز زمینی ازبکستان با افغانستان مسدود است. فرودگاه بین‌المللی کابل تعطیل شده و در گذرگاه مرزی تورخم در نزدیکی جلال‌آباد، هزاران نفر در آن سوی مرز منتظر گشایش این گذرگاه هستند. در گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه – در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران – نیز می‌گویند هزاران نفر منتظر ورود به ایران هستند و در روزهای اخیر شمار زیادی توانسته‌اند به آن سوی مرز بروند.

یک مقام سفارت آمریکا در افغانستان در مصاحبه با الجزیره گفته است:

«اوضاع اقتصادی افغانستان در حال حاضر بسیار نومیدکننده است. قبل از فروپاشی دولت سابق هم بسیاری از شهروندان افغانستانی زیر خط فقر زندگی می‌کردند.»

این مقام پیشین سفارت آمریکا در ادامه طالبان را مسئول اوضاع کنونی دانسته است.

حاج محمد ایدریس، رئیس جدید بانک مرکزی افغانستان خاطرنشان کرده که طالبان خواهان حفظ نظام بانکی کشور هستند. اما برنامه اقتصادی این گروه هنوز مشخص نیست و بخش بزرگی از ذخایر ارزی افغانستان هم در خارج از آن کشور موجود است.

طالبان دستور بازگشایی بانک‌ها را داده‌اند. اما حدنصابی برای برداشت پول از حساب‌های بانکی تعیین کرده‌اند.