به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که «روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت» اما زمان برگزاری این گفت‌وگوی تلفنی در بیانیه مشخص نشده است.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) نیز گفته است، ولیعهد ابوظبی و رئیس جمهوری ترکیه در این مکالمه تلفنی به بررسی روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در جهت منافع مشترک دو کشور پرداختند و همچنین درباره برخی از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی که دارای اهمیت مشترک بودند تبادل نظر کردند.

اردوغان دو هفته پیش در ۲۷ مرداد / ۱۸ اوت با یک هیئت اماراتی به ریاست شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. او پس از این دیدار گفت ترکیه و امارات متحده عربی در ماه‌های اخیر با یکدیگر در تماس بوده‌اند و پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند که می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری قابل توجه امارات در ترکیه شود.

پس از این دیدار، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد که ابوظبی در مسیر تقویت روابط با همه گام بر می‌دارد و اختلاف مواضع نباید مانع از تقویت روابط اقتصادی شود.

آنکارا برای کاهش تنش‌ها با چندین قدرت عربی بر سر درگیری‌های لیبی، اختلافات داخلی در خلیج فارس و ادعاهای متقابل در مورد آب‌های مدیترانه شرقی اقدام کرده است.

آنکارا و ابوظبی سال‌هاست که از گروه‌های ایدئولوژیک رقیب حمایت می‌کنند. ترکیه از جنبش‌های اسلام‌گرا، به ویژه اخوان‌المسلمین که در قیام‌های موسوم به «بهار عربی» در تلاش برای سرنگونی حکومت‌های منطقه شرکت کردند، پشتیبانی می‌کرد. رهبران کشورهای ثروتمند خلیج فارس نگران هستند که چنین ناآرامی‌هایی به کشور آن‌ها برسد.

ترکیه و امارات متحده عربی همچنین در تنش‌های منطقه‌ای از جمله جنگ در لیبی و فشارها و تحریم‌ها علیه قطر توسط چندین کشور عربی از طرف‌های مخالف حمایت کرده‌اند.

ترکیه سال گذشته امارات متحده عربی رابه ایجاد هرج‌ومرج در خاورمیانه از طریق مداخلات در لیبی و یمن متهم کرد، در حالی که امارات و چند کشور دیگر از اقدامات نظامی ترکیه انتقاد کردند.