سخنگوی پلیس ولایت نیمروز گفت که زرنج به دلیل کوتاهی دولت در ارسال قوای نظامی به دست طالبان افتاد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتر نوشت که نیروهایشان این ولایت را «به طور کامل» تصرف کرده‌اند و خانه والی، مقر پلیس و دیگر ساختمان‌های دولتی را در کنترل خود گرفته‌اند.

بعداً، سامی سادات، یک ژنرال ارشد افغان که رهبری مقابله با طالبان در جنوب این کشور را بر عهده دارد، گفت که حملات هوایی نیروی هوایی افغانستان، مقام‌های ارشد طالبان در نیمروز را به همراه ۱۴ نفر از افرادش کشته است.

طالبان ۲۰ سال پس از خلع قدرت در نتیجه حمله امریکا و نیروهای ائتلاف به افغانستان، قوای خود را برای بازپس‌گیری قدرت بازآرایی کرده است.

نیروهای طالبان در ماه‌های اخیر ده‌ها ولسوالی (شهرستان) و گذرگاه‌های مرزی را تصرف کرده‌اند و با خروج نیروهای خارجی چندین مرکز ولایت از جمله هرات در غرب و قندهار در جنوب را محاصره کرده‌اند.

ایران در واکنش به سقوط زرنج، بلافاصله گذرگاه مرزی نیمروز که افغانستان را به زهک و زابل متصل می‌کرد، بست. گزارش شده است گروه زیادی از مردم افغانستان آواره شده و به خود را به مرزهای ایران رسانده‌اند. روز جمعه ۱۶ مرداد، رسانه‌های ایران تصاویری از پناه دادن به گروهی از افغان‌ها را منتشر کردند. در عین حال رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که بسیاری از آوارگان با برخورد بد نیروهای مرزبانی ایران به داخل خاک افغانستان رانده شده‌اند.

در نیویورک، دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، تعهد طالبان به حل و فصل سیاسی بحران را زیر سوال برد و به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که جنگ وارد مرحله مهلک‌تر و مخرب‌تری شده است. این مشابه هشداری است که پیش از بروز فاجعه انسانی در جنگ داخلی سوریه داده شد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که چشم‌انداز سقوط افغانستان در یک جنگ داخلی گسترده و طولانی‌مدت «یک واقعیت تلخ است.»

جفری دلورنتیس، دیپلمات ارشد آمریکایی از طالبان خواسته است تا حملات خود را متوقف کنند، راه‌حل سیاسی را پی بگیرند و از زیرساخت‌های کشور و مردم افغانستان محافظت کنند.

همزمان سفارت‌خانه‌های بریتانیا و آمریکا صبح روز شنبه ۱۶ مرداد با انتشار یک اعلامیه مطبوعاتی از شهروندانشان خواستند خاک افغانستان را به فوریت ترک کنند.

در هفته‌های گذشته، طالبان یک بار مرکز ولایت بادغیس در شمال افغانستان را به تصرف خود در آورد و پس از ۷۲ ساعت جنگ، دوباره از آنجا عقب نشست. طالبان بخت خود را برای تصرف هرات هم آزمود ولی با مقاومت مردم این شهر، ناچار به عقب‌نشینی شد. ولی به نظر می‌رسد وضعیت در نیمروز متفاوت باشد و شاید بتوان زرنج را نخستین مرکز ولایتی دانست که قرار است طالبان بر آن مسلط بماند.

یک منبع محلی در نیمرروز به رویترز گفته است که طالبان دفتر فرمانداری، مقر پلیس و اردوگاهی در نزدیکی مرز ایران را تصرف کرده‌اند.

منابع طالبان گفتند که این گروه تصرف زرنج را جشن خواهند گرفت واین تحول، روحیه رزمندگان آنها را بالا خواهد برد. یکی از فرماندهان طالبان که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که زرنج اهمیت استراتژیکی بالایی دارد زیرا در مرز با ایران است.

در کابل، مهاجمان طالبان دوا خان میناپال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه دولت افغانستان را در روز جمعه ۱۵ مرداد ترور کردند. مناپال سخنگوی محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان بود.

خبرگزاری طلوع نیوز گزارش داده است که مناپال درحالی‌که در جاده دارالامان در کابل بود موردحمله مردان مسلح قرار گرفت.

راس ویلسون، کاردار ایالات متحده گفت که از کشتن مناپال ناراحت و متاسف است.

وی در توئیتر نوشت:

«این قتل‌ها نقض حقوق بشر و آزادی بیان افغان‌هاست.»

کاخ سفید اعلام کرد که طالبان با چنین اقداماتی نخواهد توانست مشروعیت بین‌المللی به دست آورد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

«آنها مجبور نیستند در این مسیر باقی بمانند. آنها می‌توانند انرژی خود را به جای مصروف کردن در حملات نظامی، خرج صلح و ثبات افغانستان کنند.»

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از فعالان اجتماعی، روزنامه‌نگاران، نیروهای دولتی، قضات و شخصیت‌های عمومی که برای حفظ یک حکومت لیبرال اسلامی در افغانستان تلاش می‌کردند توسط طالبان کشته شده‌اند.

جنگجویان طالبان در مناطق دیگر این کشور نیز درگیری با نیروهای ارتش افغانستان را شدت بخشیده‌اند و تلاش می‌کنند تمام گذرگاه‌های مرزی این کشور را به تصرف درآورند.

به نظر می‌رسد جوزجان در شمال افغانستان، جدیدترین نقطه تمرکز طالبان پس از سقوط نیمروز باشد. جایی که پایگاه عبدالرشید دوستم، ژنرال بلندپایه افغان است و سقوط آن روحیه ارتش افغانستان را در هم خواهد شکست.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان گفت که طالبان این هفته به حومه شبرغان مرکز ولایت حمله کرده‌اند و در تلاش برای تصرف این شهر هستند.