مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در نشست سه‌جانبه که یکشنبه ۶ تیر / ۲۷ ژوئن در بغداد برگزار شد به بررسی راهکارهای همکاری، هماهنگی و ارتباط گسترده و راهبردی میان سه کشور پرداختند.

این اولین سفر عبدالفتاح السیسی به عراق از زمان حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ بود. جنگ اول خلیج فارس روابط دیپلماتیک بین عراق و مصر را تیره کرد، اما در سال‌های اخیر با دیدارهای متقابل بسیاری از مقام‌های ارشد دو کشور، این روابط بهبود یافته است.

آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران از عراق خواسته است تا روابط خود با کشورهای عربی را تقویت کند.

در سال‌های اخیر، عراق با هر دو کشور در زمینه‌های انرژی، بهداشت و آموزش توافقات همکاری امضا کرده بود.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر گفته شد که رهبران سه کشور روز یکشنبه در مورد چندین زمینه مورد علاقه در منطقه، از جمله بحران فلسطین، مبارزه با تروریسم و ​​همکاری اقتصادی گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است:

«رهبران بر لزوم رایزنی بیشتر و هماهنگی بین سه کشور در مورد مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای تأکید کردند.»

در بیانیه پایانی نشست رهبران عراق، مصر و اردن از «نقش مصر در پایان دادن به تنش‌های اخیر در غزه و توقف عملیات نظامی اسرائیل» و «تلاش‌های مجدانه و مستمر اردن در توقف تجاوزات اسرائیل در بیت‌المقدس و دیگر مناطق فلسطینی» قدردانی شد.

در بند ۹ بیانیه پایانی این نشست آمده است:

«سران سه کشور بر لزوم فعال‌سازی تلاش‌ها برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر برای تأمین حقوق مشروع مردم فلسطین و برپایی کشوری مستقل در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ میلادی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی تأکید کردند.»

در این بیانیه همچنین «سران سه کشور از تشکیل دولت جدید لیبی استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که این دولت در مدیریت مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات در دسامبر ۲۰۲۱ عملکرد موفقی داشته باشد، سه کشور همچنین بر لزوم خروج همه نیروهای خارجی و مزدور از لیبی تأکید کردند».

درباره تازه‌ترین تحولات یمن و تلاش‌ها برای دستیابی به راهکارهای سیاسی بحران یمن، سه کشور از سازوکارهای موجود برای حل سیاسی بحران این کشور تأکید و از تلاش‌های سازمان ملل در این‌باره حمایت کردند.

رهبران سه کشور همچنین درباره سوریه نیز رایزنی کردند و خواهان دستیابی به راه‌حل سیاسی در مورد این کشور شدند.

در زمینه همکاری‌های سه کشور مهم‌ترین بخش «تقویت پروژه اتصال خطوط برق و تبادل انرژی برق میان سه کشور و اتصال شبکه انتقال گاز میان عراق و مصر از طریق اردن و فراهم‌سازی گذرگاهی برای صادرات نفت عراق از طریق اردن و مصر از طریق تکمیل خط گاز عربی و ایجاد خط لوله انتقال نفت خام (بصره-عقبه) و همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و پتروشیمی» است.

تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، راه‌ها، پل‌ها و پروژه‌های زیرساختی در سه کشور و ایجاد شراکت و همکاری میان تاجران، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره مهندسی از جمله زمینه‌های دیگر همکاری سه کشور اعلام شده است.

الکاظمی، السیسی و عبدالله دوم سال گذشته اجلاسی در امان برگزار کردند و قرار بود در ماه آوریل نشست دیگری را در بغداد برگزار کنند، اما این امر پس از حادثه مرگبار قطار در مصر به تأخیر افتاد.

پس از آن‌که در ماه دسامبر هیئت دولت عراق قرارداد خود را برای تأمین ۱۲ میلیون بشکه نفت خام از بصره به شرکت نفت عمومی مصر (EGPC) برای سال ۲۰۲۱ تمدید کرد، مصر در ماه فوریه ۱۵ تفاهم‌نامه با عراق در بخش‌هایی همچون نفت، جاده‌سازی، مسکن، ساخت‌وساز و تجارت امضا کرد.

عراق همچنین در حال ساخت خط لوله‌ نفتی برای صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در روز از جنوب شهر بصره به بندر عقبه دریای سرخ اردن است.

در جریان دیدار رهبران سه کشور عراق، مصر و اردن دیدارهای جانبی از جمله دیدار وزیران خارجه سه کشور و دیدار رهبران اردن و مصر با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق برگزار شد.