هند در روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت / ۲۸ آوریل از میزان ۲۰۰ هزار جان‌باخته بر اثر کوویدـ۱۹ عبور کرد. وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که شمار قربانیان در حال حاضر به ۲۰۱ هزار و ۱۸۷ نفر رسیده است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۳ هزار و ۲۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند که در این کشور بی‌سابقه است. اما بسیاری از کارشناسان تلفات واقعی را بسیار بیشتر از این‌ها می‌دانند.

هند در مجموع ۱۸ میلیون نفر مبتلا به کوویدـ۱۹ را ثبت کرده که ۳۶۰ هزار مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است. این کشور از پنج‌شنبه هفته گذشته هر روز بیش از ۳۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به این ویروس را ثبت کرده است.

تنها در ماه آوریل جاری بر تعداد مبتلایان حدود شش میلیون نفر افزوده شده است. انفجار آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کوویدـ۱۹ به‌ویژه به تجمعات گسترده مذهبی و سیاسی و بیمارستان‌هایی که فاقد تخت، دارو و اکسیژن هستند و تحت فشار قرار دارند، مربوط می‌شود. مبتلایان بسیاری از بیمارستان‌ها بازگردانده می‌شوند و به‌دلیل نبود اکسیژن جان خود را از دست می‌دهند. این بحران به‌ویژه در دهلی نو بسیار شدید است، جایی که مردم به تنگ آمده‌اند و بیمارستان‌های شهر مملو از جمعیت است.

هند پس از آمریکا و برزیل بیشترین تعداد جان‌باختگان و پس از آمریکا بیشترین شمار مبتلایان در جهان را دارد. این کشور تاکنون ۱۵۰ میلیون واکسن تزریق کرده است و از روز شنبه آینده برنامه واکسیناسیون به همه بزرگسالان گسترش می‌یابد. بدین ترتیب ۶۰۰ میلیون نفر دیگر می‌توانند واکسینه شوند. با این حال، بسیاری از ایالت‌ها گزارش می‌دهند که میزان واکسن آن‌ها کافی نیست و کارشناسان از دولت می‌خواهند که گروه‌های آسیب‌پذیر و مناطق آسیب‌دیده را در اولویت قرار دهد.

این موج در چند هفته گذشته با بی‌احتیاطی زیاد و با ویروس جهش‌یافته B.1.617 همراه بوده است. افزون بر این کمتر از ۱۰ درصد مردم هند دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند این در حالی است که هند به‌عنوان «داروخانه جهان» شناخته می‌شود و در مقیاس گسترده‌ای واکسن تولید می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت، اتحادیه اروپا و ده‌ها کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و امارات متحده عربی وعده دادند برای کمک به هند در کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ تجهیزات پزشکی و مواد اولیه واکسن ارسال کنند. اولین محموله کمک‌ها روز گذشته سه‌شنبه ۷ اردیبهشت / ۲۷ آوریل وارد هند شد.

براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت شمار مبتلایان به کوویدـ۱۹ در جهان به حدود ۱۴۹ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر و تعداد جان‌باختگان در جهان به حدود ۳ میلیون ۱۴۹ هزار نفر رسیده است.