رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست هیئت دولت از شهربندان کامل این کشور از ساعت ۷ عصر پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت / ۲۹ آوریل تا ۵ صبح دوشنبه ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه به‌عنوان بخشی از اقدامات مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا خبر داد.

اطلاعات وزارت بهداشت ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۶ اردیبهشت / ۲۶ آوریل، ۳۷ هزار و ۳۱۲ مورد ابتلای جدید به ویروس کووید-۱۹ و ۳۵۳ مورد مرگ را ثبت کرده است.

اردوغان گفت تمامی سفرهای بین شهری نیاز به تأییدیه رسمی دارند، همه مدارس و مؤسسات آموزشی تعطیل می‌شوند و کلاس‌ها به‌شکل آنلاین برگزار می‌شوند، امتحانات به تعویق می‌افتند و محدودیت شدید ظرفیت برای استفاده‌کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی اعمال می‌شود.

براین اساس شهروندان ترکیه به‌جز سفرهای ضروری، خرید و درمان ضروری پزشکی باید در خانه‌های خود بمانند. گروه‌های خاصی از جمله کارمندان خدمات اضطراری و کارمندان در بخش‌های غذا و تولید از این محدودیت‌ها معاف خواهند بود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به اقدامات تعیین‌شده، به استثنای روزهای یکشنبه، کار خود را در طول شهربندان کامل ادامه خواهند داد.

اردوغان گفت: «در زمانی که اروپا در حال ورود به مرحله بازگشایی است، ما باید سریع شمار مبتلایان خود را به زیر ۵ هزار مورد برسانیم تا عقب نمانیم. در غیر این صورت، ما به ناچار در هر زمینه‌ای، از گردشگری گرفته تا تجارت و آموزش، با هزینه‌های سنگینی روبه‌رو خواهیم شد.»

به نظر می‌رسد که این اقدامات برای جلوگیری از اوج‌گیری دوباره شیوع کووید-۱۹ در گردهمایی‌های خانوادگی و مراسم سنتی صورت می‌گیرد که معمولاً با پایان ماه رمضان در اواسط ماه مه برگزار می‌شوند.

این محدودیت‌های جدید پس از آن اعمال می‌شود که واکسیناسیون سریع اواسط ژانویه گذشته اکنون با کُندی پیش می‌رود.

پس از آن‌که ترکیه برای وارد کردن ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوواک با چین به توافق رسید هشت میلیون نفر دو دوز واکسن خود را دریافت کردند اما اکنون ترکیه چین را تحت فشار قرار داده است تا ارسال واکسن را تسریع کند.

ترکیه همچنین اولین محموله واکسن فایزر ـ بیون‌تک را دریافت کرده و با روسیه برای تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی به‌شکل محلی توافق کرده است.