یک هفته پس از اعلام خبر کشته شدن دو جوان اهل شهرستان شوش در استان خوزستان به دست نیروهای بسیج، مأموران اطلاعات سپاه در یک تماس تلفنی با خانواده یکی از این دو جوان به‌نام مصطفی حرگانی، از زنده بودن او و بستری بودنش در بیمارستان خبر داده‌اند.

منابع حقوق بشری روز هفتم فروردین‌ماه از کشته شدن دو جوان اهل شهرستان شوش در استان خوزستان به دست نیروهای بسیج خبر دادند. یک روز پس از اعلام این خبر، روابط عمومی نیروهای سپاه پاسداران مستقر در خوزستان موسوم به «سپاه ولی عصر» با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که این دو جوان عضو «یک تیم تروریستی» بودند و اقدام به حمله و تیراندازی به اماکن نظامی و حوزه علمیه کرده‌اند.

هویت این دو نفر ابراهیم عطشانی، حدودا ۲۰ ساله، فرزند صالح و مصطفی حرگانى، حدودا ۲۴ ساله، فرزند کریم از اهالی منطقه دوار شهرستان شوش اعلام شده است. ابراهیم عطشانی از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ بود که با تودیع قرار وثیقه به‌صورت موقت از بازداشت آزاد شده بود.

سپاه پاسداران در بیانیه خود این دو جوان عرب را عضو «تیم تروریستی وابسته به گروهک تجزیه طلب و تروریستی حرکت النضال» معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: نیروهای امنیتی در خوزستان دو جوان را کشتند، سپاه: تروریست بودند

هفت روز پس از شلیک نیروهای بسیج به این دو شهروند اهل شوش، منابع حقوق بشری از زنده بودن یکی از این شهروندان و همچنین فشار بر خانواده‌های آنان خبر می‌دهند.

یک منبع مطلع در خصوص فشار نیروهای امنیتی بر خانواده ابراهیم عطشانی و مصطفی حرگانی به هرانا گفته: 

«روز جمعه نیروهای امنیتی به منزل پدری هر دو رفته بودند و همه جا را بازرسی کردند. اول وعده دادند که پیکرها را تحویل می‌دهند حتی خانواده ابراهیم قبر هم تهیه کردند اما با مشاهده جمعیت زیاد برای تشییع، اطلاعات از این کار هم خودداری کرد و از بزرگان فامیل تعهد گرفتند. پسرعموهای آنان نیز که برای پیگیری به اداره اطلاعات مراجعه کرده بودند بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ساعاتی بعد آزاد شدند.»

این منبع اتهامات مطرح شده از سوی سپاه پاسداران مبنی بر حمله این دو جوان به حوزه علمیه و اماکن نظامی را رد کرده است:

«این مساله کذب محض است. پایگاه بسیج در فاصله چند دقیقه‌ای منزل این دو جوان است. چند ماه است که فضای شهر امنیتی است. اگر از مقابل این خیابان دو ترکه با موتورسیکلت بگذری به تو مشکوک می‌شوند. ایست بازرسی گذاشته‌اند و حالا معلوم نیست چرا آن روز ابراهیم و مصطفی به فرمان ایست بی توجهی کردند. دلیل آنکه حالا اطلاعات به موضوع ورود کرده هم مبهم است.»

با وجود اینکه زنده بودن مصطفی حرگانی توسط مأموران اطلاعات سپاه تأیید شده اما خانواده حرگانی تاکنون موفق به ملاقات با فرزندشان در بیمارستان نشده‌اند.

سال‌هاست به ‌دلیل تبعیض‌های ساختاری اعمال شده از سوی حکومت جمهوری اسلامی در مردم عرب خوزستان، بسیاری از آنها را داشتن پایه‌ای‌ترین حقوق خود همچون حداقل‌ امکانات آموزشی، بهداشتی و عمرانی محروم هستند. بیشتر جوانان عرب در خوزستان‌ با بیکاری فراگیر دست به گریبانند و کوچک‌ترین مطالبات و اعتراضات مسالمت‌آمیز این شهروندان در طول‌ سال‌های گذشته همواره به اشکال خشونت‌آمیزی سرکوب شده است.

مراجع قضایی و نهادهای امنیتی مستقر در خوزستان اما همواره در واکنش به طرح مطالبات و اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان عرب، با انتساب آنها به فعالیت‌های تروریستی، سعی در سرکوب آنها داشته‌اند.

در آخرین نمونه از برخوردهای امنیتی با شهروندان عرب در استان خوزستان، چهار زندانی سیاسی عرب به نام‌های جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان، روز ۱۰ اسفندماه ۱۳۹۹ در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند.

به گزارش منابع حقوق بشری، این زندانی‌ها به شدت برای اعتراف‌های اجباری شکنجه شده بودند.