خبرگزاری رسمی کره شمالی جمعه ۲۶ مارس/ ۶ فروردین اعلام کرد که یک «سلاح تاکتیکی هدایت‌شونده» جدید کره شمالی روز گذشته با دقت به هدف خود در ساحل شرقی اصابت کرده است. یک مقام نظامی کره شمالی رسماً اعلام کرد که این «سلاح جدید» اهمیت بسیار زیادی برای ارتقا توان نظامی نیروهای مسلح کره شمالی دارد.

مقامات ژاپنی می‌گویند سلاحی که روز پنجشنبه آزمایش شد، از نوع موشک‌های بالستیک بود که بر اساس قطعنامه شورای امنیت آزمایش آن‌ها برای پیونگ‌یانگ ممنوع است. مقامات نظامی کره جنوبی اعلام کردند دو فروند موشک بالستیک با برد کوتاه ساعت ۷ و ۶ دقیقه و ۷ و ۲۶ دقیقه صبح پنج‌شنبه از منطقه‌ای در ساحل شرقی کره شمالی شلیک شد. این دو موشک ۴۵۰ کیلومتر را در ارتفاع ۶۰ کیلومتری زمین طی کردند و سپس در دریا فرود آمدند. مقامات آمریکایی این اطلاعات را تأیید کردند.

کره شمالی شنبه و یکشنبه گذشته دو موشک غیربالستیک کروز را به سمت دریای زرد پرتاب کرده بود. این آزمایش‌های موشکی نخستین آزمایش‌های کره شمالی در دوران ریاست جمهوری بایدن است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در نخستین نشست خبری خود در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی گفت:

«کره شمالی با شلیک موشک، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. در حال رایزنی با متحدانمان هستیم که در صورت اقدام آنها در تشدید تنش‌ها به آن پاسخ دهیم. اما من برای دیپلماسی هم آماده هستم و با این حال دیپلماسی می‌بایست به خلع سلاح هسته‌ای [شبه جزیره کره] ختم شود.»

بایدن: دیپلماسی باید به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بینجامد (عکس: اولین نشست خبری رئیس جمهوری آمریکا. خبرگزاری فرانسه)

ایالات متحده آمریکا از سازمان ملل که بر برنامه موشکی کره شمالی نظارت می‌کند درخواست تشکیل یک نشست اضطراری را داده است. قرار است این اجلاس روز جمعه پشت درهای بسته برگزار شود.

همزمان با این تحولات، مون جه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد وقت آن رسیده که مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و سئول از سر گرفته شوند.

کارشناسان نظامی کره جنوبی می‌گویند سلاحی که پیونگ‌یانگ آزمایش کرد، شکل تکامل‌یافته موشک کوتاه‌برد هدایت شونده ایسکاندار روسی با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است و اکنون می‌تواند از سامانه دفاعه موشکی کره جنوبی عبور کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد پیش از این پیونگ‌یانگ با اقدامات تحریک‌آمیزی مانند آزمایش‌های موشکی در صدد بود که مقامات آمریکایی را پای میز مذاکره بکشاند. در مقایسه با آزمایش اتمی سال ۲۰۱۷ که سبب واهمه از وقوع یک جنگ هسته‌ای شد، نخستین آزمایش موشک بالستیک کره شمالی در دوران ریاست جمهوری بایدن یک اقدام ملایم است.

مذاکرات اتمی آمریکا و کره شمالی در فوریه ۲۰۱۹ متوقف شد. در آن زمان ایالات متحده آمریکا با کاهش تحریم‌ها در قبال توقف بخشی از برنامه اتمی پیونگ‌یانگ مخالفت کرده بودند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اکنون منتظر است که دولت بایدن قدم اول را برای از سرگیری مذاکرات بردارد. بایدن اما تاکنون از گفت‌وگو با پیونگ یانگ امتناع کرده است.

بیشتر بخوانید: