به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نهادهای وابسته به سازمان ملل جمعه ۱۲ فوریه/ ۲۴ آبان با انتشار گزارش مشترکی اعلام کردند که از هر شش کودک یمنی، دست‌کم یک کودک از سوءتغذیه رنج می‌برد و در خطر مرگ قرار دارد. در این گزارش همچنین گفته شده که به دلیل آن‌که حامیان مالی یمن به تعهدات مالی خود در قبال این کشور عمل نکرده‌‌اند، منابع مالی کافی برای امدادرسانی به شهروندان یمنی در دسترس نیست.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود که در سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از زنان باردار و یا زنانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، با سوءتغذیه درگیر شوند.

دیوید بیزلی، رئیس هیئت اجرایی برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد گفت:

«این اعداد و ارقام به این معناست که یمن به کمک نیاز دارد. در هر خانواده یمنی دست‌کم یک کودک هست که از سوءتغذیه رنج می‌برد.»

بیزلی در ادامه افزود:

«بحران یمن آمیزه‌ای زهرآگین است از درگیری‌های نظامی، فروپاشی اقتصادی و کمبود منابع مالی برای امدادرسانی.»

در سال ۲۰۲۰ نهادهای بین‌المللی برای امدادرسانی به یمن به سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نیاز داشتند اما بودجه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار گرفت از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

سازمان خیریه آکسفام در نوامبر ۲۰۲۰ / آبان ۹۹ اعلام کرد کشورهای گروه ۲۰ از زمان دخالت عربستان سعودی در جنگ یمن، ۱۷ میلیارد دلار سلاح به ریاض فروخته‌اند اما تنها یک سوم این مبلغ را به‌عنوان کمک انسانی به یمن داده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی اعلام کرده است که حدود ۱۲ میلیون کودک یمنی از اقلام غذایی کافی، مواد بهداشتی و آب پاکیزه و فضای آموزشی محروم‌اند.

رئیس هیئت اجرایی برنامه جهانی غذا سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:

«یک راه حل قطعی برای حل این بحران وجود دارد و آن هم خاتمه یافتن درگیری‌‌ها و خشونت‌ها در یمن است.»

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۴ فوریه / ۱۶ بهمن در بخشی از سخنانش در تشریح رئوس سیاست خارجی دولت آمریکا در جنگ یمن گفت:

«این جنگ باید خاتمه پیدا کند. برای این‌که عزم خود را نشان دهیم، حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی در یمن از جمله فروش تسلیحات را خاتمه می‌دهیم.»

در همان حال بایدن تمامیت ارضی و امنیت شهروندان سعودی را تضمین کرد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پیش از این یادآوری کرده بود که سوءتغذیه پیامدهای مرگباری برای انسان‌ها دارد. اما در همان حال با اقدامات ساده می‌توان با آن مقابله کرد.