براساس طرح بودجه سال آینده، سازمان صدا و سیما ۷۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته بودجه بیشتری می‌گیرد و در صورت نیاز می‌تواند تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو نیز از منابع صندوق توسعه ملی دریافت کند.

بودجه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیشتر شد. ـ عکس از آرشیو

بر اساس فهرست‌ منتشرشده از بودجه ۱۴۰۰، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سال آینده ۲۶۱۹ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهد کرد که ۷۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته بیشتر است.

در سال ۹۹ بودجه صدا و سیما در ابتدا ۱۷۴۵ میلیارد تومان بود که  بعد به ۱۹۱۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

بدین ترتیب بودجه سازمان عریض و طول صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۱ برابر بودجه وزارت ارشاد اسلامی است. بودجه وزارت ارشاد ۱۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در بودجه سال ۱۴۰۰ همچنین مقرر شده که صدا و سیما در صورت لزوم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار بگیرد.

مدیران صدا و سیما در یک سال گذشته بارها از کمبود بودجه اظهار نارضایتی می‌کردند و می‌گفتند در صورت ادامه وضع کنونی، شبکه‌های مهم برون مرزی این سازمان در خطر تعطیلی قرار می‌گیرند.

پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۲۱ خردادماه سال جاری گفته بود:

«به دلیل ادامه مشکل تأمین بودجه ارزی، در هفته‌های آینده شبکه‌های مهم ما مثل پرس تی‌وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی از روی ماهواره حذف خواهند شد.»

این در حالی است که علی حیدر نوری، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه، ۳ خردادماه گفته بود:

«بودجه صداوسیما از محل تبصره ۴ قانون بودجه سال گذشته ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و گزارشی از عدم پرداخت آن نیز دریافت نشده است.»

صداوسیمای جمهوری اسلامی ۲۱ شبکه سراسری، ۱۶ شبکه برون‌مرزی، سه شبکه اینترنتی و ۳۳ شبکه استانی دارد. این سازمان عریض و طویل انحصار پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در ایران را دارد و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئیس آن را رهبر حکومت انتخاب می‌کند.

این در حالی است که مانند هر نهاد دیگری بخش بزرگی از بودجه صدا و سیما از طریق مالیات‌های مردم تأمین می‌شود.

بخش زیادی از درآمد صدا و سیما از تبلیغات تأمین می‌شود و در این زمینه نیز به‌دلیل نبود شبکه‌های دیگر، هیچ رقیبی در مسیر خود ندارد.

انحصار صدا و سیما در حال حاضر کل تولیدات فضای مجازی را در بر گرفته است و مجموعه این شرایط درآمدهای هنگفتی برای این سازمان فراهم می‌کند.

در بودجه ۱۴۰۰ نه تنها بودجه صدا و سیما بلکه بودجه نهادهای نظامی و امنیتی و همچنین بودجه نهادهای مذهبی وابسته به حکومت نیز به‌شکل چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که وضعیت معیشتی مردم با ناکارآمدی دولت و تحریم‌های گسترده وخیم است.

بیشتر بخوانید: