سعد حریری بار دیگر به نخست‌وزیری لبنان منصوب شد. او وعده دولت کارشناسان را داد و گفت جلوی سقوط اقتصادی كشور را خواهد گرفت و بر اساس «ابتکار فرانسه» اصلاحات را آغاز خواهد کرد.

سعد حریری نخست وزیر لبنان ـ عکس از آرشیو

سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان پنج‌شنبه ۲۲ اکتبر / یکم آبان بار دیگر از سوی پارلمان این کشور به‌عنوان نخست‌وزیر جدید مأمور تشکیل کابینه شد.

نمایندگان پارلمان لبنان با ۶۵ رأی موافق در برابر ۵۳ رأی مخالف او را به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب کردند.

حریری در نخستین سخنان خود پس از پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفت مصمم است مانع از فروپاشی لبنان شود، بیروت را بازسازی کند و به وعده‌های خود پایبند بماند.

او متعهد شد هر چه سریع‌ترین دولت را تشکیل دهد و افزود: «زمان تنگ است (…) واین آخرین فرصت برای کشور است.» حریری قول داد «دولت کارشناسان» تشکیل دهد و «اصلاحات اقتصادی، مالی و اداری» را مطابق با «ابتكار فرانسه» آغاز كند.

امانوئل مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه ، پس از انفجار مهلک چهارم اوت در بندر بیروت، دو بار به لبنان سفر کرد. او طرحی را برای پایان دادن به بحران این کشور ارائه داد و خواستار تشکیل یک دولت «مستقل» شد.

نقشه راه مکرون در دو صفحه تدوین و به میشل عون تسلیم شد. حسابرسی در بانک مرکزی، تشکیل دولت موقت برای انجام اصلاحات فوری، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در طی یک سال و همین‌طور بازسازی بندر بیروت به‌عنوان گلوگاه اقتصادی لبنان با مشارکت شرکت‌های فرانسوی مهم‌ترین رئوس برنامه پیشنهادی فرانسه بود. مکرون در سفرش به بیروت گفته بود فرانسه آماده کمک به لبنان برای غلبه بر بحران است، اما اگر اصلاحات اقتصادی در عرض سه ماه انجام نشود، از کمک‌های مالی خبری نیست و حتی ممکن است مقامات لبنانی تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرند.

چالش معترضان

سعد حریری اوایل ماه جاری میلادی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود تنها به‌عنوان نخست‌وزیر آماده بازگشت به صحنه سیاسی لبنان است. او تاکنون سه بار نخست‌وزیری لبنان را به‌عهده داشته است. حریری در آن مصاحبه هشدار داده بود که اگر دولت تشکیل نشود، احتمال جنگ داخلی وجود دارد

بازگشت حریری بزرگترین چالش فعالان درگیر در اعتراضات سراسری علیه طبقه سیاسی حاکم بر لبنان است. این اعتراضات سال گذشته منجر به استعفای سعد حریری و دولت ائتلافی او شد.

نزار حسن، یک فعال سیاسی به الجزیره گفت:

«بازگشت حریری اوج یک اقدام ضدانقلابی است. او ستون حاکمیت سیاسی، میلیونرِ نماینده بانک‌ها و منافع خارجی و نمادی از حکومت ناکارآمد و فساد گسترده است؛ نماینده تمام آن چیزهایی است که ما علیه آن قیام کردیم.»

نگرانی این فعال سیاسی «واکنش ضعیف مردمی» به بازگشت اوست:

«بدیهی است این بدان معنا نیست كه مردم از بازگشت او حمایت می‌كنند، بلكه به معنای آن است كه هیچ حركت انقلابی‌ای وجود ندارد.»

جنبش اعتراضی اکنون با این معضل روبه‌روست که آیا با انتصاب حریری مخالفت کند یا خیر.

یان کوبیس، نماینده سازمان ملل در امور لبنان در ارتباط با انتصاب سعد حریری در توییتر نوشت:

«این نیروهای سیاسی سنتی‌اند که با وجود ناکامی‌های فراوان در گذشته و تردید عمیق نسبت به آینده، بار دیگر چنین راهی را برگزیده‌اند.»

دولت جدید حریری و دولت قبلی

به‌گفته پارلمان لبنان، بعد از ظهر فردا (جمعه) سعد حریری رایزنی‌های خود را با فراکسیون‌های مختلف پارلمانی برای تشکیل دولت آغاز می‌کند.

سعد حریری حمایت اکثر نمایندگان اهل سنت و ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌ها و رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه را به‌دست آورده است. حزب‌الله که وزنه سنگینی در سیاست لبنان محسوب می‌شود، ترجیحی ابراز نکرد اما جنبش امل، متحد اصلی آن، از انتصاب حریری حمایت كرد و این امر می‌تواند نشانه توافق ضمنی حزب‌الله هم باشد.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسان دیاب پس از انفجار بندر بیروت مجبور به استعفا شد. مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف هم به دلیل اختلافات میان احزاب بر سر تصدی پست‌های وزارت تشکیل نشد و ادیب هم ناگزیر از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد.

یک سال پیش لبنان خیزش مردمی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. اعتراضات علیه عدم ارائه خدمات عمومی از جمله قطع برق روزانه و وضعیت اقتصادی شکل گرفت اما با شیوع کرونا اوضاع کشور روزبه‌روز بدتر شد. افزون بر کاهش ارزش پول ملی و تورم فزاینده، ده‌ها هزار نفر از کار اخراج شده‌اند و یا دستمزدهای‌شان کاهش یافته است. در حال حاضر نیمی از جمعیت لبنان در فقر زندگی می‌کنند.

مذاکرات لبنان با صندوق بین‌المللی پول در ماه مه برای کمک مالی حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز به دلیل عدم پیشبرد اصلاحات به بن بست رسید.

بیشتر بخوانید: