۳۶ نماینده مجلس از طرح سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار رونمایی کردند. بر اساس این طرح پیش‌بینی شده که ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی با نرخ هر لیتر یک هزار تومان اختصاص پیدا کند. قیمت بنزین خارج از سهمیه، بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب خلیج‌ فارس با نرخ تعیین شده ارز در سامانه نیما محاسبه می‌شود. اداره کل تدوین قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که این طرح با مصوبه سران قوا مغایرت دارد.

مجلس از طرح «آزادسازی قیمت بنزین» رونمایی کرد (عکس: آرشیو)

آبان سال گذشته با مصوبه سران قوا قیمت بنزین افزایش یافت. با آغاز اعتراضات در واکنش به این مصوبه در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس قبلی نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. عصر شنبه ۲۵ آبان شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای تشکیل داد، صبح یکشنبه ۲۶ آبان علی خامنه‌ای در درس خارج فقه خود از مصوبه فراقانونی سران قوا حمایت کرد و سپس مجلس شورای اسلامی را از کار انداخت و غروب همان روز دستور کشتار معترضان را صادر کرد. اکنون بعد از وقایع خونین آبان ۹۸، ۳۶ نماینده مجلس طرحی درباره تعیین قیمت شناور بنزین بر اساس قیمت نفت در بازارهای جهانی تهیه کرده‌اند که اگر تصویب شود، مصوبه سران قوا درباره قیمت بنزین را نقض می‌کند.

 احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسینعلی شهریاری، محمدرضا رضایی کوچی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نصرالله پژمان‌فر و سیدنظام‌الدین موسوی، از نمایندگان شناخته‌شده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا کرده‌اند. بر اساس این طرح دولت مکلف می‌شود به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌جز ساکنان خارج از کشور، معادل ۳۰ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷، برای استفاده از بنزین به‌طور ماهانه به کارت ملی یا کارت بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

قیمت خدمات و کالاها بالا می‌رود اما پایین نمی‌آید

به گزارش همشهری آن‌لاین نمایندگان در این طرح پیشنهاد داده‌اند که قیمت بنزین خارج از سهمیه، بر مبنای ۹۰درصد قیمت فوب خلیج‌فارس با نرخ تعیین شده ارز در سامانه نیما محاسبه شود.

به این ترتیب اگر این طرح به قانون تبدیل شود، مبنای قیمت بنزین آزاد به‌صورت روزانه براساس قیمت جهانی نفت و نرخ ارز سامانه نیما تغییر خواهد کرد و به یک معنا قیمت بنزین شناور می‌شود: از فردای اجرای این قانون، هر روز یک قیمت جدید روی صفحه نمایشگر جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین به نمایش درخواهد آمد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی بالا برود، قیمت بنزین آزاد باید افزایش یابد و اگر قیمت نفت و ارز نیمایی کاهش یابد، قیمت بنزین آزاد هم ارزان خواهد شد.

قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی به طور مستقیم بر قیمت کالاها و خدمات هم اثر می‌گذارد. طبعاً با شناور شدن قیمت بنزین، قیمت کالاها و خدمات در ایران تابع قیمت نفت جهانی می‌شود با این تفاوت که اگر قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، قیمت کالاها و خدمات بلافاصله کاهش نمی‌یابد، مگر آنکه نمایندگان مجلس و دولت بپذیرند که مکانیسم قیمت‌گذاری کالاها و خدمات هم کنار گذاشته شود.

با تصویب طرح این نمایندگان دولت موظف خواهد شد تا برای حمایت از خودروهای خدمات عمومی بنزینی، شامل تاکسی‌ها، اعم از سنتی یا اینترنتی، وانت‌ها و آمبولانس‌ها در سه ‌ماه نخست سال سهمیه کافی متناسب با پیمایش آنها اختصاص دهد و در فاصله این سه ماه خودروهای عمومی یادشده باید دوگانه‌سوز شوند و بعد از آن سهمیه بنزین این خودروها حذف خواهد شد.  

اداره کل تدوین قوانین مجلس اعلام کرده است که بازگرداندن قیمت بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ با تصمیم شورای هماهنگی سران قوا مغایرت دارد. به گزارش همشهری آنلاین هنوز مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش خود درباره طرح پیشنهادی نمایندگان را ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید: