دست‌کم ۵۰ هزار نفر با شرکت در تشييع جنازه شکری بلعيد، قربانی نخستين ترور سياسی پس از انقلاب تونس، به خيابان‌ها آمدند و عليه دولت اسلامگرای اين کشور شعارهايی سردادند. اين مراسم به درگيری با پليس کشيده شد. 

شکری بلعید، وکيل دادگستری و رهبر حزب متحد میهنی دمکرات تونس بود که دو روز قبل در مقابل خانه خود با شليک چهار گلوله به قتل رسید. حزب متحد میهنی دمکرات تونس يک حزب چپ سکولار است و از مخالفان حکومت کنونی اين کشور به‌شمار می‌رود.

در همین زمینه می‌توانید

در بخش خبر زمانه

اطلاعات بیشتری به‌دست آورید:
خبردرگيری در مراسم تشييع پيکر شکری بلعيد در تونس، رادیو زمانه

 

جمعيت حاضر در مراسم امروز ابتدا در برابر خانه فرهنگی جبل جلود، در حومه جنوبی پايتخت تونس، جايی که پيکر وکيل کشته‌شده در آن قرار داشت، گرد آمدند.شرکت‌کنندگان در حالی که شعارهايی عليه حزب نهضت، حزب حاکم تونس سر می‌دادند، فرياد می‌زدند “مردم انقلاب ديگری می‌خواهند”. آن‌ها همچنين سرود ملی تونس را می‌خواندند.

پيکر شکری بلعيد که در پرچم تونس پوشيده و توسط گروه کثيری از مردم احاطه شده بود، در يک کاميون کوچک ارتش قرار داده شد تا به گورستان جلاز برای خاکسپاری منتقل شود. در همين گورستان بود که درگيری ميان نيروهای امنيتی و تظاهرکنندگان آغاز شد. 

حمادی جبالی، نخست‌وزير اسلامگرای اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دولت جديدی بدون وابستگی حزبی و از تکنوکرات‌ها تشکيل خواهد داد؛ اما با مخالفت جدی حزب وی، حزب نهضت روبه‌رو شد.

منبع تصاویر: خبرگزاری فرانسه (AFP )