دست‌کم ۵۰ هزار نفر با شرکت در تشييع جنازه شکری بلعيد، قربانی نخستين ترور سياسی پس از انقلاب تونس، به خيابان‌ها آمدند و عليه دولت اسلامگرای اين کشور شعارهايی سردادند. اين مراسم به درگيری با پليس کشيده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و رويترز، امروز ۲۰ بهمن‌ماه (هشتم فوريه) تونس از زمان مرگ حبيب بورقيبه، رئيس‌جمهور پيشين اين کشور و تشييع جنازه وی در سال ۲۰۰۰، شاهد چنين حضور گسترده‌ای در يک تشييع جنازه نشده بود.

شکری بلعید، وکيل دادگستری و رهبر حزب متحد میهنی دمکرات تونس بود که دو روز قبل در مقابل خانه خود با شليک چهار گلوله به قتل رسید. حزب متحد میهنی دمکرات تونس يک حزب چپ سکولار است و از مخالفان حکومت کنونی اين کشور به‌شمار می‌رود.

جمعيت حاضر در مراسم امروز ابتدا در برابر خانه فرهنگی جبل جلود، در حومه جنوبی پايتخت تونس، جايی که پيکر وکيل کشته‌شده در آن قرار داشت، گرد آمدند.

شرکت‌کنندگان در حالی که شعارهايی عليه حزب نهضت، حزب حاکم تونس سر می‌دادند، فرياد می‌زدند “مردم انقلاب ديگری می‌خواهند”. آن‌ها همچنين سرود ملی تونس را می‌خواندند.

صلاح بلعيد، پدر شکری بلعيد در رابطه با مرگ فرزند خود به حاضران گفت: “پسر من کسی بود که با شجاعت زندگی کرد. از هيچ چيز نمی‌ترسيد و در راه وطن خود کشته شد.”

شرکت‌کنندگان در حالی که شعارهايی عليه حزب نهضت، حزب حاکم تونس سر می‌دادند، فرياد می‌زدند “مردم انقلاب ديگری می‌خواهند”. آن‌ها همچنين سرود ملی تونس را می‌خواندند

بسمه، همسر شکری بلعيد در دو روز گذشته بارها حزب اسلامگرای نهضت را مسئول اصلی قتل همسر خود عنوان کرده است. اين در حالی است که حزب نهضت ترور بلعيد را محکوم کرده است.

پيکر شکری بلعيد که در پرچم تونس پوشيده و توسط گروه کثيری از مردم احاطه شده بود، در يک کاميون کوچک ارتش قرار داده شد تا به گورستان جلاز برای خاکسپاری منتقل شود.

در همين گورستان بود که درگيری ميان نيروهای امنيتی و تظاهرکنندگان آغاز شد. پليس به سوی جوانانی که خيابان را بند آورده بودند گاز اشک‌آور و تير هوايی شليک کرد تا آنان را پراکنده سازد.

نيروهای امنيتی همچنين با باتوم به سوی جوانان حمله کردند و آنان در حالی که در بلوار حبيب بورقيبه تظاهرات می‌کردند فرياد می‌زدند “برو گمشو”.

اين بلوار که مقر وزارت کشور تونس نيز در آن قرار دارد کانون درگيری‌ها بود و کاميون‌های ارتش در آن مستقر شدند.

بحران در کشور تونس با فراخوان اعتصاب عمومی امروز از سوی احزاب مخالف حکومت و اتحاديه عمومی کار تونس، سنديکای اصلی اين کشور که ۵۰۰ هزار عضو دارد، وارد دور تازه‌ای شد.

به‌گفته منابع فرودگاه پايتخت، امروز تمامی پروازها به سوی تونس لغو گرديد. در شهر خيابان‌ها به کلی خلوت بودند و تنها اتوبوس‌های معدودی در شهر ديده می‌شدند. تراموای تونس همچنان کار می‌کرد اما همه واگن‌های آن‌ خالی بودند.

همچنين سربازان ارتش به شهر جرجيس، واقع در جنوب اين کشور در مرز با لبنان، يکی از شهرهايی که اعتراضات جدی در آن صورت گرفته بود، و همچنين شهرهای قفصه در مرکز و سيدی بوزيد، آغازگر انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ که منجر به سرنگونی حکومت زين‌العابدين بن‌علی شد، اعزام شدند.

حمادی جبالی، نخست‌وزير اسلامگرای اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دولت جديدی بدون وابستگی حزبی و از تکنوکرات‌ها تشکيل خواهد داد؛ اما با مخالفت جدی حزب وی، حزب نهضت روبه‌رو شد

صدها نفر نيز در سيدی بوزيد به خيابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهايی چون “قاتلان”، “شکری آسوده بخواب نبردت را ادامه می‌دهيم” عليه حکومت تظاهرات کردند.

قتل شکری بلعيد از دو روز پيش خشم مخالفان را شعله‌ور کرد و درگيری‌های متعددی در سراسر کشور ميان مخالفان سياست‌های دولت و نيروهای امنيتی رخ داد. در اين درگيری‌ها يک مأمور پليس کشته شد. تظاهرکنندگان در شهر قفصه يک پاسگاه پليس را نيز به آتش کشيدند.

از روز چهارشنبه شبکه‌های تلويزيونی تونس به پخش ترانه‌های ميهنی و بحث‌های سياسی اقدام کرده است که در آن مردم عادی با ابراز غم و اندوه خود خواهان ثبات سياسی در کشور می‌شوند.

عمق بحران سياسی در تونس زمانی کاملا آشکار شد که ناظران سياسی شاهد بودند حمادی جبالی، نخست‌وزير اسلامگرای اين کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دولت جديدی بدون وابستگی حزبی و از تکنوکرات‌ها تشکيل خواهد داد؛ اما با مخالفت جدی حزب وی، حزب نهضت روبه‌رو شد.

نهاد رياست جمهوری تونس نيز روز گذشته اعلام کرد “استعفای نخست‌وزير و جزئيات تشکيل کابينه‌ای از تکنوکرات‌ها را دريافت نکرده است” و حمادی جبالی نيز در ۳۶ ساعت گذشته در مجامع عمومی ظاهر نشده است.

دولت تونس توسط اسلامگرايان معتدل حزب نهضت که با دو متحد چپ ائتلاف کرده‌اند اداره می‌شود.
وضعيت دشوار اقتصادی، اعتصابات و از سوی ديگر حملات اسلامگرايان تندرو سلفی، تونس را در يک بن‌بست سياسی قرار داده است.

به دليل اقتصاد ضعيف تونس بحران اقتصادی اروپا به اين کشور نيز منتقل شده و اقتصاد اين کشور را بی‌ثبات کرده است. به همين خاطر سرمايه‌گذاری در اين کشور پايين آمده است.