بر اساس يک گزارش بين‌المللی، ايران جزو ۱۰ کشوری فهرست‌بندی شده که از نظر وضعيت آزادی اقتصادی در رتبه کشورهايی با اقتصاد “بسته”‌ قرار گرفته است.

به گزارش رويترز، اين فهرست اقتصاد ۱۷۷ کشور را از نظر “آزادی اقتصادی” در سال ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار داده که ايران در اين فهرست در رتبه ۱۶۸ قرار گرفته است. ايران سال گذشته در ميان ۱۷۹ کشور در رتبه ۱۷۱ قرار داشت. بر اين اساس وضعيت “آزادی اقتصادی” نسبت به سال گذشته کمتر از يک درصد بهبود يافته است.

اين فهرست هر سال از سوی روزنامه وال استريت ژورنال و مؤسسه “هری تيج” منتشر می‌شود.

در اين فهرست ۱۰ کشوری که کمترين آزادی اقتصادی را دارند و در انتهای اين ليست قرار گرفته‌اند، به اين ترتيب اعلام شده است:

۱۶۸. ايران
۱۶۹. ترکمنستان
۱۷۰. گينه
۱۷۱. کنگو
۱۷۲. برمه
۱۷۳. اريتره
۱۷۴. ونزوئلا
۱۷۵. زيمبابوه
۱۷۶. کوبا
۱۷۷. کره شمالی

سازمان شفافيت بين‌الملل نيز ايران را در شمار ۱۰ اقتصاد بسته دنيا قرار داده است. در همين حال بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول نيز آينده اقتصاد ايران را غيرمطمئن توصيف کرده‌اند

اين فهرست ۱۰ کشوری را نيز که بيشترين آزادی اقتصادی را در سال ۲۰۱۳ داشته‌اند، اين‌گونه اعلام کرده است:

۱. هنگ کنگ
۲. سنگاپور
۳. استراليا
۴. نيوزيلند
۵. سوئيس
۶. کانادا
۷. شيلی
۸. موريس
۹. دانمارک
۱۰ آمريکا

اين فهرست که از سال ۱۹۹۵ ميلادی منتشر می‌شود، کشورها را از نظر آزادی اقتصادی بر اساس معيارهايی مانند “محدود بودن دولت از دخالت در بازار، قانون‌گرايی، بازدهی و آزادی بازار” تنظيم می‌شود.

اين گزارش می‌گويد کشور گرجستان که سال گذشته در رتبه ۳۴ قرار داشته و امسال به رتبه ۲۱ ارتقا يافته بيشترين بهبودی را داشته است.

اقتصاد ايران در سال‌های اخير با تحريم‌های گسترده‌ بين‌المللی روبه‌رو بوده است. اين تحريم‌ها در واکنش به برنامه اتمی ايران برقرار شده است. قدرت‌های بزرگ غربی معتقدند ايران زير پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را “صلح‌آميز” می‌خواند، در صدد دستيابی به سلاح هسته‌ای است اما ايران بارها اين اتهام را رد کرده است.

ميزان سرمايه خارجی جذب شده در اقتصاد ايران به گزارش مؤسسه آنکتاد، به کمتر از يک ميليارد دلار رسيده است.

هم‌چنين رتبه ايران در فضای کسب و کار هم نسبت به سال گذشته تنزل يافته و ايران رتبه ۱۴۴ را در ميان کشورها به خود اختصاص داده است. گزارش سازمان شفافيت بين‌الملل هم از سقوط ۱۳ پله‌ای ايران در شفافيت اقتصادی و سلامت اقتصادی خبر داده و اعلام کرده است که ايران در رتبه ۱۳۳ دنيا قرار دارد.

سازمان شفافيت بين‌الملل نيز ايران را در شمار ۱۰ اقتصاد بسته دنيا قرار داده است. در همين حال بانک جهانی و صندوق بين‌المللی پول نيز آينده اقتصاد ايران را غيرمطمئن توصيف کرده‌اند.