دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نزدیک شدن جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران را مصداق بارز «راهزنی هوایی» دانست. او این اقدام را مخل «امنیت هوانوردی» و مشابه با حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۱۳۶۷ توصیف کرد. در این میان ذکری از ساقط شدن پرواز اوکراینی ۷۵۲ در آسمان ایران، به عنوان مصداق دیگری از نقض امنیت هوانوردی، به میان نیامد.

عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، علی باقری کنی گفت: «تعرض فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه، نقض امنیت هوانوردی و نیز نقض آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی و نیز نقض قواعد و اصول بنیادین و اساسی حقوق بین‌الملل بشر است.»

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه این اقدام آمریکا را همسو با اقداماتی نظیر حمله موشکی به کاروان قاسم سلیمانی در ۱۳۹۸ و حمله موشکی به هواپیمای مسافربری در سال ۱۳۶۷ توصیف کرد.

باقری کنی اقدامات ایالات متحده را مخل «امنیت هوانوردی» دانست، بی آنکه از هواپیمای مسافربری ۷۵۲ یاد کند که در آسمان ایران از سوی سامانه نظامی پدافندی ایران ساقط شد، اتفاقی که به گفته خانواده قربانیان و کارشناسان ناقض امنیت هوانوردی در آسمان ایران است.

پنج‌شنبه شب (۲ مرداد/ ۲۳ ژوئیه) تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که دو جنگنده آمریکایی در آسمان سوریه به شکلی «خطرناک» به یک هواپیمای مسافربری ماهان نزدیک شده اند و خلبان برای پرهیز از برخورد به آنها ناچار شده با سرعت ارتفاع خود را کم کند که در نتیجه آن تعدادی از مسافران زخمی شده اند.

ایران گفته که به خاطر این «تهدید» نزد سازمان ملل و شورای امنیت اعتراض خواهد کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا اما گفته است که جنگنده‌های اف-۱۵ آمریکا در یک ماموریت عادی قصد داشتند یک هواپیمای مسافربری ماهان را «از فاصله امن» مورد «بررسی بصری» قرار دهند.