سپاه پاسداران ايران اعلام کرد يک پهباد (هواپيمای بدون سرنشين) آمريکايی را که وارد حريم هوايی اين کشور در خليج فارس شده بود، “شکار کرده است.” آمريکا پس از اعلام اين خبر از سوی ايران شکار پهباد توسط جمهوری اسلامی را رد کرد.

تارنمای سپاه‌نيوز امروز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه گزارش داد: “يک فروند هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی که در چند روز گذشته با هدف شناسايی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خليج فارس بود، به محض ورود به حريم فضای جمهوری اسلامی ايران در تور يگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نيروی دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختيار گرفته شد.”

علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه، اين پهباد را از نوع  “اسکن ايگل” اعلام کرده و افزوده است: “اين‌گونه پرنده‌ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می‌آيند.”

خبرگزاری رويترز نيز به نقل از سخنگوی نيروی دريايی آمريکا گزارش داد ايالات متحده در حال بررسی اين موضوع است.

جيسون سالاتا، سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا: همه پهبادها شمارش شده‌اند و هيچ يک از آن‌ها در منطقه خاورميانه مفقود يا ربوده نشده‌اند

اسکن ايگل يک هواپيمای بدون سرنشين است که توسط شرکت بوئينگ ساخته می‌شود که ۱۲۰ سانتی‌متر طول دارد.

نيروی دريايی آمريکا پس از گذشت ساعاتی از انتشار اين خبر، ادعای ايران مبنی بر “شکار” پهباد خود را تکذيب کرد.

به گزارش رويترز، جيسون سالاتا، سخنگوی ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا در اين‌باره گفت همه پهبادها شمارش شده‌اند و هيچ يک از آن‌ها در منطقه خاورميانه مفقود يا ربوده نشده‌اند.

دريادار سالاتا همچنين ورود پهبادها به خاک ايران را رد کرد و افزود نيروی دريايی آمريکا تنها در محدوده و فضای بين‌المللی خليج فارس دست به عمليات می‌زند.

پيش از اين در چهارم دسامبر (۱۳ آذر ۱۳۹۰) نيروهای نظامی ايران يک پهباد آمريکايی را در کاشمر و در فاصله ۲۲۵ کيلومتری مرز افغانستان توانستند به زمين بنشانند.

در ماه نوامبر نيز ايران به سوی يک هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی در خليج فارس شليک کرد. آمريکا اعلام کرد اين هواپيما در حريم هوايی بين‌المللی بوده اما تهران گفت اين هواپيما وارد حريم هوايی ايران شده بود.

چند روز پيش سفير جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای‌ به دبيرکل اين سازمان و رئيس شورای امنيت، آمريکا را به فعاليت‌های “غيرقانونی و تحريک‌آميز” در مناطق مرزی دريايی و هوايی ايران متهم کرد.

محمد خزايی در نامه‌ خود خواستار هشدار سازمان ملل متحد به آمريکا برای دست کشيدن از فعاليت‌های غيرقانونی در مرزهای هوايی و دريايی ايران شده است.

خزايی در اين نامه نوشته است که در ماه اکتبر سال جاری، جنگنده‌های ناوگان دريايی آمريکا بارها در مناطق مرزی شهر بوشهر پرواز کرده و چندين بار وارد مرز هوايی ايران شده‌اند.

جمهوری اسلامی معتقد است پرواز غيرقانونی هواپيماها در مناطق مرزی بوشهر احتمالا با هدف جمع‌آوری تصاوير از نيروگاه اتمی بوشهر بوده است.