صادق زرزا، از اعضای سابق رهبری حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) در شهر لیوواردن هلند مورد حمله قرار گرفت. ضارب که ایرانی‌ست ۱۵ ضربه چاقو به او وارد آورده و توسط پلیس دستگیر شده است.

صادق زرزا، از اعضای سابق رهبری حزب دموکرات کردستان ایران (حدکا) – عکس از «کردستان مدیا» وبسایت حزب دموکرات ایران

روزنامه «آلخمینه داخ‌بلاد» (AD) هلند شنبه ۲۰ ژوئن / ۳۱ خرداد خبر از حمله به صادق زرزا، از اعضای سابق رهبری حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) داد. او روز جمعه در ایستگاه قطار شهر لیوواردن با چاقو مورد حمله قرار گرفته است.

ضارب که ۱۵ ضربه به سر، گردن، شکم و سینه او وارد آورده از محل حادثه فرار نکرده و توسط پلیس دستگیر شده است. طبق اعلام پلیس هلند او مردی ۳۸ ساله و اهل اشنویه در ایران است که به تازگی در شهر روتردام ساکن شده بود.

طاهر زرزا، برادر او به روزنامه محلی «لیواردر» اعلام کرده که صادق زرزا زنده می‌ماند اما به‌شدت آسیب دیده و احتمالا بینایی خود را از دست خواهد داد. او به پلیس گفته برادرش پیش از این نیز پیام‌های تهدید دریافت کرده بوده و احتمالا ضارب انگیزه سیاسی داشته است. به گفته طاهر زرزا، همکلاسی سابق صادق زرزا که در ایران زندگی می‌کند با او تماس تلفنی داشته و از او خواسته بوده که به پسرش که تنها چند ماه است به هلند آمده و قصد تحصیل در روتردام دارد کمک کند. صادق زرزا اما که به تنهایی به ملاقات «پسر همکلاسی‌اش» رفته بوده، مورد ضربات چاقوی او قرار می‌گیرد. یک شاهد محلی گفته ضارب دسته‌گلی در دست داشته و با خونسردی انتظار زرزا را می‌کشیده و به محض رسیدن صادق بدون رد و بدل کردن هیچ کلامی به او حمله کرده است.

سخنگوی پلیس بدون اعلام هویت ضارب گفته پلیس در مرحله نخست تحقیقات قرار دارد و هنوز نمی‌تواند درباره انگیزه او اظهارنظر کند.

ترور مخالفان جمهوری اسلامی در هلند سابقه دارد. علی معتمد که تحقیقات دادگاه نشان داده همان محمدرضا کلاهی صمدی، متهم بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است، در سال ۲۰۱۵ با شلیک گلوله ترور شد. او اوایل دهه ۹۰ میلادی در هلند با نام مستعار علی معتمد تقاضای پناهندگی کرده بود. در مورد دیگر احمد مولا ابوناهض مشهور به احمد نیسی، یکى از رهبران و بنیانگذاران «جنبش آزادى‌بخش الأحواز» ‌۸ نوامبر ۲۰۱۷ مقابل منزلش در کوچه «یان فان ری بیک استرات» در شهر لاهه بر اثر اصابت سه گلوله به سرش به قتل رسید.

در همین زمینه: