شبکه ايران وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی از بازداشت سه تن از بازجويان ستار بهشتی، وبلاگ‌نويسی که در زمان حبس به “قتل” رسيده، خبر داد.

شبکه ايران امروز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه نوشت: “به‌دنبال دستور قاطع رييس قوه قضائيه برای پيگيری سريع پرونده مرگ ستار بهشتی، سه تن از کسانی که مسئول بازجويی از اين متهم بودند، بازداشت و تحويل دادسرای نيروهای مسلح شده‌اند.”

روز گذشته ستاد حقوق بشر قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران با صدور بيانيه‌ای اعلام کرد که دستگاه قضائی جان‌باختن ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس را پيگيری خواهد کرد.

تارنمای شبکه ايران جزئيات بيشتری در اين‌باره اعلام نکرده است. منابع خبری ديگر هنوز درباره بازداشت اين سه بازجو خبری منتشر نکرده‌اند.

حسين ساجدی‌نيا، رئيس پليس تهران تأييد کرده است که ستار بهشتی در بازداشت پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی تهران (فتا) بوده است

در همين حال حسين ساجدی‌نيا، رئيس پليس تهران در گفت‌وگو با تارنمای عصر ايران تأييد کرده است که ستار بهشتی در بازداشت پليس فضای توليد و تبادل اطلاعات نيروی انتظامی تهران (فتا) بوده است.

وی اتهام اين وبلاگ‌نويس را “جرايم مرتبط با فضای مجازی” اعلام کرده و افزوده است: “چند عنوان اتهام عليه متوفی مطرح بوده ولی تحقيقات هنوز کامل نشده بود و طبق قانون افشای اتهامات افراد از اختيارات پليس نيست و در صورت لزوم مقامات قضايی اعلام خواهند کرد.”

وی همچنين گفته است: “از نظر عقلی قبل از بررسی تمام جوانب امر هرگونه اظهارنظر فاقد وجاهت قانونی است و اين امر از سوی مقامات قضائی و سازمان‌های نظارتی با دقت در حال انجام است و فارغ از صحت و سقم موضوع، نتايج تحقيقات  با مجوز مقامات قضائی به آگاهی مردم خواهد رسيد.”

ستار بهشتی پيش از مرگ در نامه‌ای به موضوع “شکنجه شدنش” اشاره کرده بود. اين وبلاگ‌نويس روز سه‌شنبه ۹ آبان توسط پليس فتا بازداشت شد و پس از دو روز بازجويی، پنج‌شنبه ۱۱ آبان به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شد.

۴۱ زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوين طی نامه‌ای شهادت دادند که در زمان حضور ستار بهشتی٬ در اين بند “آثار شکنجه و ضرب‌ و شتم” را بر بدن وی مشاهده کرده‌اند.

علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران از برگزاری جلسه کميسيون امنيت ملی برای پيگيری موضوع مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس در زندان با حضور مسئولان نيروی انتظامی خبر داده و گفته است آثار ضرب‌ و شتم در بدن اين زندانی سياسی ديده نشده است.

ستار بهشتی پيش از اين نيز در جريان رويدادهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران چندين بار از تظاهرات اعتراضی مردم و حضور مأموران فيلمبرداری کرده و آن را در اختيار رسانه‌ها قرار داده بود.

وی همچنين در سال ١٣٨٢ در ارتباط با اعتراضات دانشجويی دستگير و مدتی را در بازداشت به‌سر برده بود.

ستار بهشتی نخستين فردی نيست که در زندان‌های ايران جان خود را از دست می‌دهد. پيش از اين نيز  افرادی همچون هدی صابر، زهرا کاظمی٬ زهرا بنی‌يعقوب٬ اکبر محمدی٬ اﻣﯿﺮ ﺟﻮادی‌ﻓﺮ، ﻣﺤﺴﻦ روح‌اﻻﻣﯿﻨﯽ و ﻣﺤﻤﺪ ﮐﺎﻣﺮاﻧﯽ در طی مدت بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

در روزهای گذشته سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر همچون عفو بين‌الملل، گزارشگران بدون مرز، ديده‌بان حقوق بشر و فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر طی بيانيه‌های جداگانه‌ای کشته شدن ستار بهشتی در اثر شکنجه را محکوم کرده‌اند.