با انفجار يک خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزديکی يک کليسا و اقدامات تلافی‌جويانه خشونت‌بار در شهر کادونا در نيجريه دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۱۴۵ نفر زخمی شدند. گفته می‌شود اين انفجار نيز همچون خشونت‌های ديگر در اين منطقه توسط گروه اسلام‌گرای “بوکو حرم” Boko Haram صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اين حمله انتحاری که امروز يکشنبه هفتم آبان‌ماه (۲۸ اکتبر) در محله مالالی کادونا رخ داد تنها هفت نفر کشته شدند اما به گفته يک منبع رسمی که نام وی منتشر نشده است، سه کشته ديگر در اقدامات تلافی‌جويانه ديگر کشته شده‌اند.

جوانان مسيحی پس از انفجار، با چوب و چماق در خيابان‌های کادونا به راه افتادند و با خشم مسلمانان را عامل اين کشتار و حملات مکرر ماه‌های اخير عليه کليساها معرفی کرده و فرياد می‌زدند “چرا کليسا”.

بنا به اين گزارش جوانان خشمگين مسيحی ابتدا به يک رانندگی تاکسی که بر يک موتور گازی سوار بود حمله کردند و با ريختن بنزين به روی وی او را زنده زنده سوزاندند.

اسلام‌گرايان “بوکو حرم” که در راه اجرای شريعت اسلامی در شمال نيجريه فعاليت می‌کنند در ماه ژوئن مسئوليت سه حمله انتحاری به کليساها را بر عهده گرفتند. در اقدامات پيشين اين گروه نيز ده‌ها نفر کشته شده‌اند

به گفته يک نيروی امدادگر، کمک به اين راننده به دليل خشونت شديد حمله‌کنندگان ممکن نشد و وی جان خود را از دست داد.

جنازه دو مرد ديگر که احتمالا توسط مردم خشمگين کشته شده بودند در نزديکی کليسا يافت شد.

به گفته شاهدان در محل، به‌هنگام حمله انتحاری به کليسا، راننده خودروی بمب‌گذاری شده سعی کرد با خودروی خود وارد کليسا شود اما با مانع برخورد کرد و سپس بار ديگر به کليسا حمله‌ور شد.

در زمان حمله در اين کليسا مراسم مذهبی برگزار می‌شد.

محله مالالی کادونا در ماه‌های اخير هدف چندين حمله گروه بنيادگرای “بوکو حرم” قرار گرفته است.

اسلام‌گرايان “بوکو حرم” که در راه اجرای شريعت اسلامی در شمال نيجريه فعاليت می‌کنند در ماه ژوئن مسئوليت سه حمله انتحاری به کليساها را بر عهده گرفتند. در اقدامات پيشين اين گروه نيز ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

اقدامات انتحاری و خشونت‌های “بوکو حرم” در مرکز و شمال نيجريه از سال ۲۰۰۹ تاکنون دو هزار و ۸۰۰ نفر کشته بر جای گذاشته است.

بيشترين اقدامات اين گروه در ايالت بورنو، مکانی که “بوکو حرم” در آن شکل گرفته، انجام شده است.

۵۰ درصد از مردم نيجريه مسلمان و ۴۰ درصد مسيحی هستند و ۱۰ درصد نيز مذهب سنتی آفريقايی دارند.

جامعه مسيحی اين کشور ضمن انتقاد از دولت اين کشور در عدم برخورد قاطع با بنيادگرايان مسلمان، اعلام کرده است که اگر مسئولان دولتی نتوانند از جان آنان حفاظت کنند آنها خود دست به اقدامات تلافی‌جويانه خواهند زد.

مأموران امنيتی نيجريه دو سال پيش محموله‌ای از تسليحات نظامی را در بندر لاگوس کشف و ضبط کردند. آن‌ها گفتند اين تسليحات از ايران فرستاده شده بود. جمهوری اسلامی ايران اين اتهام را رد کرد.