کشتی فنلاندی استل که طرفداران فلسطين قصد داشتند توسط آن محاصره غزه را شکسته و کمک‌های انسانی خود را به فلسطينی‌ها برسانند، از سوی نيروی دريايی اسرائيل مورد “حمله” قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه امروز، شنبه ۲۹ مهرماه (۲۰ اکتبر) به نقل از ويکتوريا استراند، سخنگوی گروه کمک‌رسان “کشتی برای غزه ـ سوئد” که در استکهلم مستقر است، نوشته، اين حمله بامداد امروز رخ داده است.

ويکتوريا استراند گفت: “من هم‌اکنون پيام تلفنی يکی از سرنشينان کشتی استراند را دريافت کردم که گفت اين کشتی مورد حمله قرار گرفته است.”

وی افزود: “سرنشينان کشتی پيش از اين به ما گفته بودند که توسط نيروهای نظامی اسرائيلی تعقيب می‌شوند.”

محموله اين کشتی وسايل مدرسه، لوازم پزشکی و مصالح ساختمانی است

يک منبع نظامی اسرائيلی که نامش منتشر نشده بدون آن‌که درگيری با اين کشتی را تأييد کند به خبرگزاری فرانسه گفته است: “نيروی دريايی اسرائيل در تماس با کشتی مزبور دستور بازگشت به آن داده است.”

کشتی فنلاندی استل ششم اکتبر از ناپل ايتاليا حرکت و روز سه‌شنبه گذشته در جزيره کرت يونان سوخت‌گيری کرد.

همچنين ريکاردو سيکستو ايگلسياس از اسپانيا، سون بريتون از سوئد، آکسل هاگن از نروژ، ديميتريس کودلاس و ونجليس دياماندوپولوس هر دو از يونان پنج نماينده پارلمان اروپا در اين کشتی هستند که جيم مانلی، نماينده پيشين مجلس کانادا نيز آن‌ها را همراهی می‌کند.

اين کشتی که از سوئد به راه افتاده است پس از گشتی در اروپا و گذشتن از فنلاند، فرانسه و اسپانيا، روز چهارم اکتبر به ناپل رسيده بود.

سرنشينان اصلی کشتی استل که در سال ۱۹۲۲ ساخته شده از کشورهای غربی هستند که به گفته سازمان‌دهندگان آن دو اسرائيلی نيز در ميان آن‌ها حضور دارند.

محموله اين کشتی وسايل مدرسه، لوازم پزشکی و مصالح ساختمانی است.

محاصره زمينی، دريايی و هوايی غزه در ماه ژوئن ۲۰۰۶ پس از دستگيری يک سرباز اسرائيلی توسط دولت اسرائيل ايجاد شد و پس از در اختيار گرفتن کنترل غزه توسط گروه حماس تشديد گرديد.

بسياری از نهادهای مدافع حقوق بشر مخالفت خود را با محاصره غزه توسط اسرائيل بيان کرده‌اند اما اسرائيل همچنان به اين محاصره ادامه می‌دهد.