جدال لفظی سفیر چین با سخنگوی وزارت بهداشت حساسیت گروهی از نمایندگان مجلس را برانگیخته است. آن‌ها از وابستگی جمهوری اسلامی ایران به چین انتقاد می‌کنند. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواهان احضار سفیر چین در تهران شد.

علی مطهری، محمود صادقی، شهاب‌الدین بی‌مقدار و مصطفی کواکبیان از نمایندگان منتقد وابستگی جمهوری اسلامی به چین

یکشنبه گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، اطلاعات چینی‌ها درباره همه‌گیری کووید ۱۹ را  یک «شوخی تلخ» نامید و گفت تکیه وزارت بهداشت به این داده‌ها سبب خطاهای راهبردی در مقابله با همه‌گیری کووید ۱۹ شد. سفیر چین در ایران از سخنگوی وزارت بهداشت خواست به «حقایق و تلاش‌های بزرگ» آن کشور احترام بگذارد و کنفرانس‌های خبری وزارت بهداشت چین را با دقت دنبال کند. سپس سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیامی در توییتر از کمک‌های دولت چین قدردانی کرد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۲۱ فروردین در واکنش به این تحولات در توییتر نوشت:

«گستاخی سفیر چین در مورد کرونا باید پاسخ داده شود. وزارت خارجه باید سفیر چین را احضار کند. متاسفانه نیاز اقتصادی ما به چین باعث شده که درباره ظلم عظیم دولت چین به مسلمانان این کشور نیز سکوت کنیم. قرار نبود مبارزه با آمریکا منجر به وابستگی به چین شود.»

روز گذشته (چهارشنبه) ۱۶ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری به محمد جواد ظریف خواهان احضار سفیر چین در واکنش به جدال لفظی او با سخنگوی وزارت بهداشت ایران شده بودند.

محمود صادقی، بهرام پارسایی، مصطفی کواکبیان،احمد مازنی، رضا کریمی، محمد فیضی، احمد مازنی، محمدرضا بادامچی، مهدی شیخ، محمد کاظمی، داوود محمدی، غلامعلی جعفرزاده،فرید موسوی،شهاب الدین بی‌مقدار، حمایت میرزاده و علی ساری تذکر به وزیر خارجه ایران را امضاء کرده‌اند. این نمایندگان از وزیر خارجه ایران خواستند با نظارت بیشتر بر موضع‌گیری‌های وزارت خارجه «غرور ملی ایرانیان» را بیش از پیش  «دستخوش مناسبات ناشی از عوارض» تحریم آمریکا نکند.

حمید سوری، عضو ستاد ملی کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» سه‌شنبه، ۱۹ فروردین در مصاحبه با ایرنا گفت: «واقعیت اپیدمی با گزارش‌های چینی‌ها همخوانی ندارد.» مینو محرز، یک مقام دیگر وزارت بهداشت و عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا هم در مصاحبه با ایلنا گفته است که به داده‌های چین از نحوه همه‌گیری نمی‌توان چندان اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید: